Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 26 Sep 2000 - 08:35:19 MET DST

> Hm... Najpierw przybliz nam co to jest ten rezonas i jak go
> rozumiesz. Juz samo powolywanie sie na pojecia takie jak entropia
> grawitacja wzbudza u mnie nieufnosc. Grawitacji tak naprawde nie
> rozumie jeszcze nikt, choc wszyscy o niej duzo mowia. Nie lepiej chyba
> jest z entropia, chociaz o niej mowi sie mniej.
>
> Takie wyjasniania tajemniczego zjawiska przez uzycie innych, nie
> calkiem zrozumialych zjawisk, do niczego konstruktywnego nie
> doprowadzi.
>

> Pozdrawiam
>

> Witek Mozga

Za uzycie pojec "entropia, grawitacja, rezonans", bez ich zdefiniowania - przepraszam. Wroce do tych definicji na "moich stronach www KOSMOS STORY". Tam bede musial .

Mam w domu pralke Frania. Czasami piore w niej koszule. Spuszczam wode, obserwuje wir. Zastanawiam sie. Dziala w zasadzie jedna skladowa sily, sila ciezkosci. Splywajaca ciecz ma jednak taka wlasciwosc, ze uklada sie w powierzchnie leja. Punkt mateiralny cieczy porusza sie po obwodzie coraz wezszego leja z coraz wieksza predkoscia. Jaką ?, jakie jest rownanie ruchu tego punktu ? Punkt materialny, rzecz wzgledna. Z chemii fizycznej/kwantowej/ jadrowej - pamietam wzor de'Brogliea. Poruszajacy sie z okreslona predkoscia masa postrzegana tozsama jest fali elektromagnetycznej, ktorej dlugosc wedlug tego wzoru mozna wyliczyc w zaleznosci od masy "punktu" i jego predkosci. W tym sensie, moja "pralka Frania", wytwarzając wir staje sie generatorem fali elektromagnetycznej, ścislej fal o pewnym spektrum ich dlugosci fali. A jezeli jest juz nadajnik, to moze znajdzie sie i odbiornik. Istniejacy uklad ma pewna "indukcyjnosc (L)", "pojemnosc (C)" i mozna by bylo popatrzec na rownanie Thomsona o rezonansie elektromagnetycznym (definicje - podrecznik fizyki, elektromagnetyzm). Moze gdzies w przestrzeni istniej uklad o tozsamej pojemnosci i idukcyjnosci, w ktorym jak w odbiorniku radiowym wygeneruje sie nasza "fala elektromagnetyczna", no wlasnie "fala", czy odpowiadajacy jej z rownania de'Brogliea "punkt materialny".......?

Zabawmy sie. Czy jestesmy w stanie napisac rownania ruchu punktow materialnych przemieszczajacych sie w "leju wira". I jeszcze jedno. Przeplyw laminarny, burzliwy. Liczba Reynoldsa. Zjawiska kawitacji przy przeplywach burzliwych. Podstawowe abecadlo w inzynierii chemicznej przy liczeniu przeplywow w instalacjach przemyslowych. Ale to juz w kolejnym post-cie.

Z pozdrowieniami

Roman