Autor: Jerzy Baron (baron_at_usk.pk.edu.pl)
Data: Wed 27 Sep 2000 - 10:31:06 MET DST

(...) Mam w domu pralke Frania. Czasami piore w niej koszule. Spuszczam wode,
obserwuje wir. Zastanawiam sie. Dziala w zasadzie jedna skladowa sily, sila ciezkosci. Splywajaca ciecz ma jednak taka wlasciwosc, ze uklada sie w powierzchnie leja. Punkt mateiralny cieczy porusza sie po obwodzie coraz wezszego leja z coraz wieksza predkoscia. Jaką ?, jakie jest rownanie ruchu tego punktu ? Punkt materialny, rzecz wzgledna. (...)

Twoje obserwacje sa raczej niepełne, stąd i wnioski mocno wątpliwe. Niestety nie mam w domu pralki pt. Frania, ale pamiętam ją jeszcze. Zeby swoje obserwacje uzupełnić powtórz eksperyment kilkukrotnie używając zamiast Frani napełnionego wodą zlewozmywaka. Wyjmując korek staraj się zrobić to ostrożnie i powoli nie "porządkując" ruchu cieczy. Odpowiedz na pytania: jaki jest kierunek ruchu wirowego wody w powstającym leju. Dlaczego jest zawsze ten sam. Czy w związku z odpowiedziami na te pytania i I i II zas. dyn. Newtona rzeczywiście "Dziala w zasadzie jedna skladowa sily"?

Jurek