Autor: Anita Weber [Wb] (deltas_at_ing.uni.wroc.pl)
Data: Wed 04 Aug 1999 - 16:39:47 MET DST

Hej,

Marcin Marecki wrote:

> Faktycznie barwa wodybyla raczej brunatna niz czerwona(posluguje sie raczej
> podstawa gama kolorow stad brak precyzji). Stary kaszub mowil, ze opryski
> wzorcowej szkolki lesnej wybily ryby w jeziorze. Pewnie z tad jego
> dystroficznosc. Na zakwit glonyow to raczej nie wyglada gdyz jest to
> zjawisko permanentne(przynajmniej w skali kilku dni).
Dystroficznosc jeziora jest naturalnym etapem w ewolucji szanujacego sie jeziora. Zwykle na poczatku jezioro ma charakter oligotroficzny, czyli jest ubogie w ogole w materie organiczna - takie jest np. Morskie Oko. Potem w miare rozwoju, zaleznie tez od warunkow klimatycznych, zycie organiczne w jeziorze osiaga swoje maksimum - wtedy jezioro jest nazywane eutroficznym - taka jest wiekszosc jezior na poj. mazurskim chociazby. Woda ma wtedy zielonkawy odcien, rosnie duzo roslin, plywa duzo ryb i wedkarzy :-) Jednakze z biegiem czasu jezioro zaczyna zamierac - przyczyny sa rozne, chociazby zmiana warunkow hydrogeologicznych na danym terenie - spadek ilosci wod zasilajacych jezioro - i wtedy powoli robi sie dystroficzne. Tzn. jest w nim duzo materii organicznej, ale zycie organiczne zamiera - dokladnie - potem w miare splycania jeziora powstaje torfowisko.

> Czy dystroficznosc jest zjawiskiem odwracalnym ? Co je powoduje (w moim
> przypadku opryski ustaly) ? Co nazywasz rozpuszczona materia organiczna i
> dlaczego sie ona nie redukuje ? I ostatnie pytanie czy mozna sie bezpiecznie
> kompac w jeziorze dystroficznym ?

Dystroficznosc moze byc odwracalna - musza sie zmnienic warunki hydrologiczne i/lub klimatyczne na danym obrzarze. Po prostu kazde jezioro jest czescia wiekszego systemu i jego ewolucja zalezy od wielu czynnikow.
Co do materii organicznej, to sa to rozne zwiazki humusowe - one sie dobrze rozpuszczaja w wodzie, nadajac jej generalnie kwasny odczyn i wlasnie takie ciemnobrunatne zabarwienie. Dodatkowo w glebszych partiach takiego jeziora rozwijaja sie wlasnie procesy redukcyjne - materia organiczna jest redukowana przez bakterie, a jednym z waznych produktow jest CH4, czyli metan. Zamieszaj kiedys w osadzie jeziornym a zobaczysz uwalniajace sie bable - to wlasnie jest w znacznej czesci metan. Kapac sie pewnie mozna, o ile do tego jeziora nikt nie wpuscil jakichs zanieczyszczen... Tylko ze chyba jednak przyjemniejsze chociazby ze wzgledow estetycznych jest chyba normalne jezioro :-)) Jakos tak zielony odcien toni jeziornej bardziej mi odpowiada ;-)) Pozdrawiam
Anita

Anita Weber
Laboratory of Isotope Geology & Biogeochemistry Institute of Geological Sciences, University of Wroclaw Cybulskiego 30, 50-205 Wroclaw, POLAND
e-mail: deltas_at_ing.uni.wroc.pl
ICQ# 13265195