Autor: Witold Mozga (mozgaw_at_rocketmail.com)
Data: Wed 04 Aug 1999 - 14:58:52 MET DST

> "Wedlug wspolczesnej teorii jadro atomowe mozna wyobrazic sobie jako
> cebulke. Nukleony (czyli protony i neutrony) zapelniaja w jadrze kolejne
> warstwy - powloki. Tak samo zreszta kolejne powloki wypelniaja elektrony,
> ktore obiegaja jadro atomu. Na kazdej powloce moze sie znajdowac tylko
> okreslona liczba protonow i neutronow i ani jednego wiecej"

Modeli jadra atomowego jest kilka. Slyszalem cos o modelu kroplowym, ale nic pewnego nie wiem.

> Jestem troche zaskoczony tekstem o jadrze. Przez cale moje studia
> chemiczne nikt nawet nie wspomnial o budowie jadra.

Chyba dlatego sie o tym nie mowi na uczelni, bo to najnowsza teoria i niewielu sie w niej orientuje :)

> Jezeli to wszystko jest prawda, to jak sie maja do
> siebie promienie orbit elektronow i nukleonow (Jadro jest MALUTKIE!).

Faktycznie, jadro jest okolo 10 tysiecy razy mniejsze od atomu, ale skupia prawie cala jego mase. Mniejsza z tym; wydaje mi sie, ze nie mozna mowic o zadnych orbitach ani elektronow w atomie, ani nuklenow w jadrze. Sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Mechanika kwantowa mowi nie o orbitach a *orbitalach*, czyli obszarach, w ktorych znalezienie czastki jest najbardziej prawdopodobne. Zgodnie z zasada nieoznaczonowci Heisenberga jesli znamy polozenie czastki to nie mozemy dokladnie opisac jej pedu i vice versa; jezeli znamy energie czastki to nie znamy przedzialu czasu, w ktorym ta energie ma itd. Dlatego daje sie tylko wyliczyc prawdopodobienstwo znalezienia czastki w jakims obszarze. Powinno sie ponadto pamietac, ze czastki elementarne sa na tyle male, ze ujawnia sie ich dualizm falowo-korpuskularny, czyli, ze zachowuja sie zarowno jak czastki i jak *fale*. Znaczy to, ze moga ze soba interferowac itp.
Napisalem to, zeby przypomniec, ze swiat czastek elementarnych jest diametralnie inny od tego z czym stykamy sie na codzien i trudno nam sobie wyobrazic co tam sie naprawde dzieje.

Pozdrowienia dla wszystkich.

DO YOU YAHOO!?