Autor: Anita Weber [Wb] (deltas_at_ing.uni.wroc.pl)
Data: Wed 04 Aug 1999 - 16:47:03 MET DST

Hej,

Jacek Roznowski wrote:

> Siedzialem sobie daleko od cywilizacji na urlopie, az tu w gazecie na
> podpalke, zlalazlem artykul "Na redzie stabilnosci". Rzecz o
> syntezach nowych pierwiastkow. A tam takie zdanie:
>
> "Wedlug wspolczesnej teorii jadro atomowe mozna wyobrazic sobie jako
> cebulke. Nukleony (czyli protony i neutrony) zapelniaja w jadrze kolejne
> warstwy - powloki. Tak samo zreszta kolejne powloki wypelniaja elektrony,
> ktore obiegaja jadro atomu. Na kazdej powloce moze sie znajdowac tylko
> okreslona liczba protonow i neutronow i ani jednego wiecej"
> <Gazeta Wyborcza wtorek 20 lipca strona 8>
> [...]

Zapewne byla to proba przeddstawienia obrazowego i w sposob strawny dla przecietnego czlowieka modelu powlokowego jadra, gdzie rowniez wystepuja dyskretne poziomy energetyczne obsadzone przez nukleony. Orbity nukleonowe i elektronowe to sa zapewne zupelnie inne sprawy, ze wzgledu chociazby na fakt, ze w jadrze pomiedzy nukleonami maja miejsce innego rodzaju oddzialywania, na znacznie mniejszych odleglosciach. A o modelach jadra atomowego na pewno mozna znalezc sporo w podrecznikach fizyki jadrowej.

Pozdrawiam
Anita

Anita Weber
Laboratory of Isotope Geology & Biogeochemistry
Institute of Geological Sciences, University of Wroclaw
Cybulskiego 30, 50-205 Wroclaw, POLAND
e-mail: deltas_at_ing.uni.wroc.pl
ICQ# 13265195