Autor: Jacek Roznowski (jacekro_at_tichy.ch.uj.edu.pl)
Data: Wed 04 Aug 1999 - 14:56:12 MET DST

Siedzialem sobie daleko od cywilizacji na urlopie, az tu w gazecie na podpalke, zlalazlem artykul "Na redzie stabilnosci". Rzecz o syntezach nowych pierwiastkow. A tam takie zdanie:

"Wedlug wspolczesnej teorii jadro atomowe mozna wyobrazic sobie jako cebulke. Nukleony (czyli protony i neutrony) zapelniaja w jadrze kolejne warstwy - powloki. Tak samo zreszta kolejne powloki wypelniaja elektrony, ktore obiegaja jadro atomu. Na kazdej powloce moze sie znajdowac tylko okreslona liczba protonow i neutronow i ani jednego wiecej"

                        <Gazeta Wyborcza wtorek 20 lipca strona 8> Jestem troche zaskoczony tekstem o jadrze. Przez cale moje studia chemiczne nikt nawet nie wspomnial o budowie jadra. A tu nagle w artykule dla laika takie teksty. Jezeli to wszystko jest prawda, to jak sie maja do siebie promienie orbit elektronow i nukleonow (Jadro jest MALUTKIE!). Nigdzie w znanych mi ksiazkach nie ma o tym slowa. Prosze o pomoc

Pozdrawiam.
## JACEK ROZNOWSKI
## jacekro_at_tichy.ch.uj.edu.pl
## http://tichy.ch.uj.edu.pl/~jacekro