Autor: Witold Mozga (mozgaw_at_rocketmail.com)
Data: Tue 29 Jun 1999 - 18:07:50 MET DST

Milosnicy chemii pomozcie!

Jestem od dawna w posiadaniu przedmiotu, ktorego twardosc i wytrzymalosc mnie zaskakuje. Juz jako chlopiec probowalem rozbic te bialo-szara kulke. Niestety, zaden ze znanych mi wowczas sposobow
(uderzanie mlotkiem czy kamieniem) nie doprowadzil do
porzadanego rezultatu. W szkole sredniej zwrocilem uwage, ze powierzchnia kulki jest tak twarda, ze nie mozna jej zarysowac nawet metalowym przedmiotem, a gwozdziem mozna pisac po niej jak olowkiem po kartce. Poniewaz chodzilem do szkoly chemicznej, wyprobowalem dzialanie znanych mi stezonych kwasow i lugow - bezskutecznie. Proby mechanicznego uszkodzenia kulki nadal konczyly sie niepowodzeniem, wiec wpadlem na pomysl, zeby rozgrzac przedmiot palnikiem a nastepnie szybko schlodzic. Tak tez zrobilem. Myslalem ze i to nie dalo rezultatu, ale na powierzchni kulki pojawily sie rysy. Dopiero teraz udalo mi sie ja mlotkiem rozbic. Do tej pory mam polowke kulki i jej fragmenty. Odlamki sa tak twarde, ze mozna nimi bez trudu rysowac szklo i metal.

Szczerze mowiac pochodzenie kulki jest mi zupelnie nie znane. Moja babcia, odkad pamietam, uzywala jej jako... imitacji jajka, ktore podkladala kurom zamiast prawdziwego jajka (jak sie cos podlozy to podobno lepiej niosa). Niestety moi dziadkowie nie zyja i nie wiem skad ja mieli.

Niedawno zainteresowalem sie kulka ponownie. Jej srednica wynosi 3.1 cm a gestosc ok. 3.4g/cm3
(+/-20%). Dzialalem na nia 40% fluorowodorem przez
godzine. Nie stwierdzilem znaczacego ubytku masy (ok. 0.2%), podczas gdy tetstowy kawalek szkla prawie calkowicie sie rozpuscil. Pomimo tak nieduzego ubytku masy twardosc powierzchni narazonej na dzialanie HF znacznie spadla (nie moglem juz zarysowac szkla).

Jestem chemikiem organikiem i nie bardzo znam sie na mineralach; nie mam pojecia z jakiego materialu zostala wykonana ta kulka. Szukalem porady na liscie dyskusyjnej MINERALY, ale nie udalo mi sie znalesc rozwiazania. Byc moze dla Was takie wlasnosci nie sa niczym dziwnym - napiszcie co to moze byc. Pozdrawiam
Witek

DO YOU YAHOO!?