Autor: Anita Weber [Wb] (deltas_at_ing.uni.wroc.pl)
Data: Tue 29 Jun 1999 - 18:39:40 MET DST

Witam,

Witold Mozga wrote:

> Jestem chemikiem organikiem i nie bardzo znam sie na
> mineralach; nie mam pojecia z jakiego materialu
> zostala wykonana ta kulka. Szukalem porady na liscie
> dyskusyjnej MINERALY, ale nie udalo mi sie znalesc
> rozwiazania. Byc moze dla Was takie wlasnosci nie sa
> niczym dziwnym - napiszcie co to moze byc.
> Pozdrawiam
> Witek

Trudno powiedziec, z jakiej substancji moze byc ta kulka - moze jakies wegliki albo azotki? Slyszalam o mieszaninach azotkow z jakimis odmianami ceramiki w rezultacie czego otrzymuje sie substancje o bardzo wysokich parametrach wytrzymalosciowych, wysokiej twardosci i odpornosci chemicznej. Z fragmentu tej Twojej kulki mozna by bylo zrobic analize rentgenograficzna. Jakbys byl zainteresowany, to ja mam dostep do aparatury i zrobienie analizy nie byloby zadnym problemem. A moze jeszcze rzucily Ci sie w oczy jakies specjalne wlasnosci, np: ciezar wlasciwy?
Czy tak kulka (raczej teraz juz jej fragmenty :-)) jest przezroczysta chociaz w malym stopniu?
Czy probowales zarysowac nimi kwarc? Zwykle szklo ma twardosc mniejsza od kwarcu.
Jak wygladaja powierzchnie przelamu fragmentow tej kulki? czy sa nieregularne, czy moze obserwujesz owalne zarysy (tzw. przelam muszlowy)?

Pozdrawiam
Anita