Autor: Anna Zieba (ANZI_at_WCHUWR.CHEM.UNI.WROC.PL)
Data: Wed 26 Nov 1997 - 08:11:14 MET

>(...)
>
>Nie wiem, kto proponowal spolszczenie jak podano wyzej. Ze spolszczeniem
>paru nazw jest problem. W najnowszej wersji naszego ukladu okresowego
>(wrzesien b.r.) zaproponowalismy nastepujace polskie nazwy:
>
>104 rutherford
>105 dubn
>106 seaborg
>107 bohr
>108 has
>109 meitner

[...]
>Osobiscie nie podoba mi sie wtracanie koncowki -ium do nazw
>pierwiastkow. Skoro tak nie czyniono z pierwiastkami popularnymi (nie
>mamy molibdenium, hafnium i tantalium), to nie widzie powodu, by
>zaczynac taka praktyke akurat od pierwiastka 107.
>
>Z brzmienia nazw dla 107 (wymowa jak dla pierwiastka nr 5 - boru, chyba
>ze sie bedzie wymawiac bo-h-r) i dla 108 (to od lacinskiego hassium =
>Hesja w Niemczech) nie jestem zadowolony, ale nie mielismy lepszego
>pomyslu. Na szczescie w szkolach o pierwiastku 107 nie bedzie sie mowic
>zbyt obszernie, wiec w praktyce klopot jest znikomy.

Moze i znikomy ale jednak jest problem - fonetycznie bor i bohr to to samo. Mozna wprawdzie dyskutowac nad wyzszoscia uzytecznosci nad estetyka, jednak pogardzane koncowki pozwalaja skutecznie uniknac dwuznacznosci w wypowiedziach. W nomenklaturze czekajacej na zatwierdzenie przez komisje terminologiczna PTChem ten problem w ogole nie istnieje. Po co wiec sobie utrudniac zycie?

>Jakies komentarze do tych propozycji? Inne propozycje?
>
>Witold Mizerski
>
>Wydawnictwo Adamantan (dawniej Kurier Chemiczny)

pozdrawiam
a.z.

Anna Zieba, M.Sc.
Faculty of Chemistry, University of Wroclaw, Poland e-mail: anzi_at_wchuwr.chem.uni.wroc.pl