Re: [WINNT] Licencja Win10

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Licencja Win10
From: Trybun <LeCheMxSo@jachu.cb>
Date: Sun, 26 Feb 2023 09:11:17 +0100
W dniu 24.02.2023 o 14:14, MadSnack pisze:
W dniu 2023-02-24 o 10:06, Trybun pisze:

Za rządów PO, tak gdzieś na początku ich kadencji weszła ustawa że firmy energetyczne muszą, maja obowiązek w nowostawianach bądź modernizowanych sieciach energetycznych udostępnić łącze dla potrzeb telekomunikacji. Od

Tu chodzi o sieci przesyłowe a nie dystrybucyjne. Zajmuje się tym Exatel. Ale oni są hurtownikiem. Być może chodzi Ci o podwieszanie światłowodów na słupach będących w dyspozycji operatorów sieci dystrybucyjnych przedsiębiorcom telekomunikacyjnym. UKE uregulowało to dopiero ze dwa lata temu. Mankament jest taki, że musi się znaleźć lokalny dostarczyciel internetu, który zainwestuje w sieć światłowodową.

Idzie mi sieci energetyczne które ustawa zobowiązała do udostępniania miejsca w swojej modernizowanej bódź nowo stawianej infrastrukturze dla potrzeb telekomunikacyjnych cokolwiek by to nie było.

tego czasu w moim rejonie trzy razy wymieniali sieć ale miejsca dla kable telekomunikacyjnego na nich brak. Nie chodzi mi o to że Tusk zrobił Polakom jakąś przysługę uchwalając to prawo, on zgodnie nie tylko z konstytucją ale z elementarnymi zasadami współżycia społecznego mieszkańców musi/powinien to zrobić.

W 2016 roku ruszył Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Jednym z punktów jest dostęp do szybkiego internetu. Tu gdzie mieszkam w ramach tego projektu Tauron powiesił na słupach swoje światłowody. Tylko 3 lata im to zajęło, więc względnie szybko zadziałali. Na tych samych słupach wisi też światłowód lokalnego dostawcy internetu. Niestety nie wiem jak to wygląda w innych regionach Polski. Ale weź pod uwagę, że to jest przynajmniej 20 lat zaniedbań. Od czasu jak TP S.A. została sprzedana Orange, to Francuzi przestali inwestować w infrastrukturę na peryferiach. To są wysokie koszy przy minimalnych zyskach. A skoro nie było jako takiej sieci szkieletowej to pomniejsze telekomy też to miały w poważaniu. Tylko duże miasta bo tam jest łatwo, szybko i tanio. Ja mieszkam w małej miejscowości i gdyby nie to, że TP S.A. w połowie lat 90 nie postanowiła nas stelefonizować to bym się bujał z internetem aż do teraz. Tak przy okazji - Tauron nie jest detalistą i jakaś firma musi zawrzeć z nimi umowę i te parę metrów światłowodu doprowadzić do Twojego domu.

Jeżeli jesteś tak dobry w datowaniu to proponuję przejrzeć wcześniejsze niż ta z 2016 ustawy dotyczące rozpowszechniania internetu. Dużo dobrego można usłyszeć o Tauronie, zwłaszcza w porównani do Energy która zawiaduje tutejszą, miejscową siecią energetyczną. I tu pytanie, dlaczego może ta firma może olewać prawo bezkarnie?

> Władza musi także egzekwować  uchwalone już prawo i zmienić wreszcie
> zasady przydzielania koncesji na usługi radiotelekomunikacyjne z
> uwzględnieniem potrzeb końcowego odbiorcy a nie po to aby tylko sobie > i dostawcom robić dobrze.

Co do przydzielania koncesji to spróbuj odebrać komuś takową to zaraz podniesie się larum, że chcesz zamknąć usta "wolnym mediom" - cokolwiek by to miało znaczyć. Im się wszystkim wydaje, że te koncesje dostali po wsze czasy.

Mówimy o przydzielaniu czy o potencjalnym odbieraniu? Na pateroka który tylko chce zarabiać kasę jak najmniejszym kosztem jest lekarstwo, najzwyklejsze nieprzedłużanie koncesji. Ale nie może być takiej sytuacji że państwo za tą koncesję żąda góry pieniędzy które nadawca musi odzyskiwać kosztem jakości proponowanych przez siebie usług.