Re: Zapobieganie wykonaniu danych (DEP) - wirus??

Autor: Lawrens Hammond <valhalla_at_interia.pl>
Data: Tue 11 Sep 2007 - 01:20:07 MET DST

Użytkownik "Maciek "Wally"" <kolul@o2.pl> napisał w wiadomości
news:fc4hp9$dvu$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam!
>
> Dzisiaj zaskoczyła mnie dziwna rzecz. Otóż, będąc jeszcze online
> przenosiłem ściągnięty przed chwilą plik z jednego katalogu do
> drugiego. Nagle zaskoczył mnie komunikat systemu "Zapobieganie
> wykonaniu danych" który informował o zadziałaniu tegoż systemu i
> zatrzymaniu programu. Po

Total Commander? Zauważyłem już jakiś czas temu, że sporadycznie, w
pewnych warunkach, ma tendencję do wywałki. Mała uwaga, przydatna w
takich sytuacjach - jeśli wyświetlony zostanie taki komunikat, wraz z
pytaniem, czy kontynuować program, należy na to pozwolić, dopiero po
zezwoleniu na kontynuację, od razu wyłączyć program w normalny sposób
(ALT-F4, lub klik w rogu okna). Wtedy zapiszą się ustawienia programu i
po ponownym uruchomieniu wróci sie do miejsca, w którym się pracowało.
Jeśli od razu przerwie się działanie, to nie zostanie zapisane nic i
trzeba będize odtwarzać to, co w międzyczasie zostało z TC zrobione.
Mnie się tak wywalił po włączeniu DEP na wysoki poziom. A po ponownym
odpaleniu już wszystko gra i nic nie boli. Złącza zasilania poprawione,
dysk już nie mataczy :) Chodzi ładnie.

> zamknięciu tego okienka natychmiast pojawił się znany komunikat o tym,
> że program explorer.exe wykonał nieprawidłową operację, zostanie
> zamknięty itp. co pociągnęło znane wszystkim chyba konsekwencje...

Czasem warto spróbować, przed zatwierdzeniem tego komunikatu, zapisać w
chorym programie to, co się da, jeśli się da (a czasem się daje, bywa,
ze program mimo wszystko (o "wywałkę" chodzi) dalej działa i funkcjonuje
normalnie), po zapisaniu danych zamknąć go i odpalić ponownie.

> Teraz zastanawiam się, czy był to wirus, czy też explorer sam jest tak
> sprytnie skaszaniony ze umie samodzielnie przepełnić bufor?

Oj, czasem umie sam, zwłąszcza, gdy RAM-u mniej, choć wcale go nie
zajmuje nawet 2 ćwierci.

> Dane:
> - Windows XP SP2, system DEP włączony i wspomagany sprzętowo przez
> procesor (nazywa sie to chyba execution disable bit czy jakoś tak)
> - plik ściągnięty z internetu o którym mowa to program z oficjalnej
> strony znanego producenta telefonów (nie będę robił reklamy ;))
> ściągany dzień wcześniej na innym komputerze , także on na pewno nie
> był źródłem problemów
> - system przeskanowany najnowszym, oryginalnym programem
> antywirusowym - brak infekcji.

Czasem może się parę rzeczy nawarstwić i pozornie osobno wszystko gra, a
razem się pieprzy.

--
LH
Jambo, jambo bwana,