Re: Kolejny pad lacza TPSA<->teleglobe

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Wed 14 Jul 1999 - 14:44:01 MET DST

raj_at_inf.wsp.krakow.pl (Jaroslaw Rafa) writes:

> Routerem brzegowym jest pierwszy router majacy styk z siecia TPNET, czyli
> wirtualna siecia TCP/IP zbudowana na infrastrukturze sieci POLPAK-T
> (FR) tepsy.
> Na drugim koncu twojego lacza moze byc router brzegowy (jezeli masz
> szczescie byc w okolicy wezla dostepowego TPNET-u), ale wcale nie musi -
> moze byc od niego zestawiony po FR PVC do nastepnego, wlasnie tego
> brzegowego, ktory moze byc np. w nastepnym miescie.

To chyba moze byc rzeczywiscie roznie. Bo teoretycznie mozna wyobrazic
sobie sytuacje, w ktorej na koncu naszego lacza fizycznego jest w ogole
jakis router, z portem ustawionym jako DCE FR. Nie wiem, czy gdziekolwiek
w Polpak-T tak jest, mozliwe ze nigdzie.

Zwykle chyba jest tak, ze nasze lacze wchodzi na port switcha FR, nastepnie
siecia FR dane ida do routera.

Podobno w Polpak-T jest cos takiego jak router wirtualny, tzn. nie ma
oddzielnego routera, a robi to switch FR.

Wydaje mi sie, ze nazwa router brzegowy oznaczala kiedys router, ktory
dla TPSA byl brzegowy, tj. wychodzily z niego lacza do innych operatorow,
robil BGP itd. Ten router mial do siebie poprzypinane kanaly PVC, ktorymi
podlaczano klientow za posrednictwem FR. Pamietam, ze kiedys w np. CRiT
byl wlasnie taki jeden router, o ile pamietam Cisco 7k.

Pozniej, jak sie okazalo, ze bez sensu switchowac IP/FR np. po calym
miescie, bo lacza i ten router sa za wolne, i routery sie rozmnozyly i/lub
zwirtualizowaly, to pojecie routera brzegowego przestalo miec sens
- lepsze teraz byloby "najblizszy router Internet czy TPNET".

Swoja droga, powinna byc mozliwosc zestawienia PVC do dowolnego routera
TPNET, zreszta moze jest.

--
Krzysztof Halasa
Network Administrator