Re: Notebooki, alergia, oczy

Autor: Saiko Kila (fnvxbxvyn_at_phgzr.vqrn.arg.cy)
Data: Tue 18 May 2004 - 21:33:18 MET DST

Proces Szymon <szym0n_at_nspm.webmedia.pl> zwrócił błąd:

> No tak - ale pieczenie oczu nastąpiło u mnie przy pracy na 2 notebookach
> robionych przez Asusa.
> Fujitsu-Siemens też początkowo powodował takie objawy ale _zdecydowanie_
> łagodniejsze. Używałem go do kodowania wideo przez kilka dni i jakby
> odparował. Dziś pracuje mi się na nim najwygodniej (jeśli chodzi o
> wyswietlacz) ze wszystkich maszynek z których korzystam - włączając 17
> calowe monitory CRT.

Czyli F-S to wyzsza klasa! ;)

> Hmm - czyli te substancje miałyby głownie działanie drażniące - choć i
> można być na nie uczulonym. Czy też to działanie drażniące może wywołać
> uczulenie. Apple i Asus śmierdziały dość podobnie - charakterystycznym
> "chemicznym" zapachem.

Dzialanie drazniace dotyczy wszystkich ludzi - np. nie ma "odpornych" na
fenol. Uczulenie dotyczy tylko wybranych, choc zawsze mozna sie uczulic. I
na wszystko (prawie). Problem w tym, ze dzialanie drazniace objawia sie
przy wiekszych stezeniach niz te wywolujace alergie. Dlatego jesli jestes
uczulony na substancje drazniaca, to w rzeczywistosci moze jej byc tak
malo, ze spelnia wszelkie normy i osobom nie-uczulonym nie szkodzi w ogole.

> Leki antyhistaminowe zapisał mi okulista stwierdziwszy objawy
> charakterystyczne właśnie dla uczulenia: czas jakiś temu Cromohexal -
> powodujący również podrażnienie błon śluzowych (tak pisze w ulotce),
> teraz Zaditen. Ten ostatni używany w dawce ok 4-krotnie przewyższającej
> dawkę zaleconą, choć nie przekraczającej dawki maksymalnej powoduje
> znaczne ograniczenie, choć nie zupełne zniesienie objawów.

Kromoglikan sodu jest w zasadzie lekiem przeciwzapalnym, prawde mowiac
powinien byc mniej skuteczny niz typowe leki przeciwshistaminowe no i
czasem zdarzaja sie skutki uboczne. Ketotifen (fumaran ketofifenu) w
Zaditenie jest nowoczesniejszy, blokuje specyficznie receptory histaminy i
mozna sie spodziewac wyraznego dzialania. Tez moze dawac skutki uboczne,
ale generalnie jest dobrze tolerowany.

> Apla sprawdzałem pracując na podłączonym monitorze CRT, stał jakieś
> 50-80 cm ode mnie - niewiele pomogło. Dlatego właśnie wpadło mi do
> głowy, że może być to uczulenie - czy podrażnienie - a nie wyświetlacz
> (okuliście nie wierzyłem ;) ).

To okulista stwierdzil uczulenie dopiero za drugim podejsciem? Co twierdzil
wczesniej?

> Asus mrugał wyświetlaczem dość wyraźnie, miałem wrażenie nawet, że kątem
> oka dostrzegam to mruganie, Apple mruga lekko - widać ten efekt na wideo
> po skróceniu czasu ekspozycji. Siemens prawie nie mruga.
> Nagrałem ekraniki kamerą wideo - mruganie widać przy zmniejszenie "czasu
> naświetlania" "klatki" (czyli półpola) - nie powodują u mnie kłopotów
> ekraniki, na krórych widać ten efekt po zmniejszeniu czasu powyżej 1/150
> sek (tzn 1/215 jest "powyżej). Asus mrugał lekko przy 1/100 s.

Zaraz, to znaczy, ze jak ekraniki sa odswiezane szybko, to nie ma objawu
uczulenia? Bo chyba nie rozumiem. BTW, moze te mrugajace tez wydzielaja
wiecej substancji szkodliwych i u Ciebie naklada sie przypadkiem kilka
dzialan niepozadanych, taki pech. :-{

> Na razie liczę na odparowanie i w wolnych chwilach stawiam maszynkę
> daaleko włączając na niej itunes z "wizualizacją" - w celu podgrzania...

He, to moze byc dobry pomysl, itunes potrafi dac w kosc procowi. Ale jesli
subtancje uczulajace wydzielaja sie z podgrzanej obudowy, to blado widze...

> Zastanawiam się nad reklamacją - ale jak to udowodnić, że się coś
> wydziela i truje - jeśli na jednych to działa a na innych nie.

No niestety, jesli jestes uczulony na lateks, to kupujesz ubranka z
poliuretanu. Nie za bardzo mozesz reklamowac IMHO, bo to jakby Twoja
"wina", ze to dziala na Ciebie zle. :( Sam zapach raczej nie wystarczy. Ale
ja bym w tym wypadku sprobowal, moze chociaz bedziesz mogl zwrocic. Jak
nie, to sprzedasz te kompy. Moze masz inne objawy, np. bole glowy? Jedyna
chyba podstawa do reklamacji moze byc brak informacji o potencjalnym
dzialaniu alergennym w instrukcji, ale czy w Polsce to dziala, to nie wiem.

Pzdr.

--
Saiko Kila -- Adres jest w ROT13. Proszę usuń "cutme." -- GG: 4088862
"Ciężki jest dobry. Na ciężkim możesz polegać. Jeśli nie zadziała zawsze