Re: Notebooki, alergia, oczy

Autor: Szymon (szym0n_at_nspm.webmedia.pl)
Data: Tue 18 May 2004 - 14:07:24 MET DST

Saiko Kila wrote:
> Proces Szymon <szym0n_at_webmedia.pl> zwrócił błąd:

> Nie wiem jak jest z normami, ale jesli plytki i inne elementy sa
> produkowane w roznych fabrykach (a prawie na pewno sa), to calkiem mozliwe,
> ze sa stosowane w ogole inne substancje (monomery, wypelniacze, barwniki
> itd). Poza tym nie sadze, zeby te normy mialy firmy komputerowe, raczej
> producenci laminatow. :-{
No tak - ale pieczenie oczu nastąpiło u mnie przy pracy na 2 notebookach
robionych przez Asusa.
Fujitsu-Siemens też początkowo powodował takie objawy ale _zdecydowanie_
łagodniejsze. Używałem go do kodowania wideo przez kilka dni i jakby
odparował. Dziś pracuje mi się na nim najwygodniej (jeśli chodzi o
wyswietlacz) ze wszystkich maszynek z których korzystam - włączając 17
calowe monitory CRT.
> [...]
> i pochodne, formaldehyd itd. Oczywiscie normalnie nie sa to ilosci zbyt
> szkodliwe, ale w pewnych warunkach wydziela sie ich wiecej. Do utwardzania
> czasem nie stosuje sie wysokich temperatur i cisnienia tylko utwardzaczy
> chemicznych (katalizatorow) np. kwasow sulfonowych, ktore tez nie sa
> przyjazne dla blon sluzowych. Te wszystkie substancje sa drazniace w
> wiekszych ilosciach - rozni ludzie roznie reaguja - ale na wszystkie mozna
> tez byc uczulonym. W tym drugim przypadku moga pomoc lekarstwa, choc nie
> polecam ze wzgledu na skutki uboczne. Probowales lekow antyhistaminowych?
Hmm - czyli te substancje miałyby głownie działanie drażniące - choć i
można być na nie uczulonym. Czy też to działanie drażniące może wywołać
uczulenie. Apple i Asus śmierdziały dość podobnie - charakterystycznym
"chemicznym" zapachem.
Leki antyhistaminowe zapisał mi okulista stwierdziwszy objawy
charakterystyczne właśnie dla uczulenia: czas jakiś temu Cromohexal -
powodujący również podrażnienie błon śluzowych (tak pisze w ulotce),
teraz Zaditen. Ten ostatni używany w dawce ok 4-krotnie przewyższającej
dawkę zaleconą, choć nie przekraczającej dawki maksymalnej powoduje
znaczne ograniczenie, choć nie zupełne zniesienie objawów.

> Poza tym jest jeszcze cien szansy, ze podraznienie oczu wynika ze zlej
> jakosci wyswietlacza - niektore LCD tak migocza faktycznie. Mnie przy nich
> oczy tez lzawia, choc nie jestem uczulony.
Apla sprawdzałem pracując na podłączonym monitorze CRT, stał jakieś
50-80 cm ode mnie - niewiele pomogło. Dlatego właśnie wpadło mi do
głowy, że może być to uczulenie - czy podrażnienie - a nie wyświetlacz
(okuliście nie wierzyłem ;) ).

Asus mrugał wyświetlaczem dość wyraźnie, miałem wrażenie nawet, że kątem
oka dostrzegam to mruganie, Apple mruga lekko - widać ten efekt na wideo
po skróceniu czasu ekspozycji. Siemens prawie nie mruga.
Nagrałem ekraniki kamerą wideo - mruganie widać przy zmniejszenie "czasu
naświetlania" "klatki" (czyli półpola) - nie powodują u mnie kłopotów
ekraniki, na krórych widać ten efekt po zmniejszeniu czasu powyżej 1/150
sek (tzn 1/215 jest "powyżej). Asus mrugał lekko przy 1/100 s.

Na razie liczę na odparowanie i w wolnych chwilach stawiam maszynkę
daaleko włączając na niej itunes z "wizualizacją" - w celu podgrzania...

Zastanawiam się nad reklamacją - ale jak to udowodnić, że się coś
wydziela i truje - jeśli na jednych to działa a na innych nie.

sBohem
Szymon

--
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men
and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime