Re: Apache

Autor: Lech Wiktor Piotrowski (lewhoo_at_teamos2.org.pl)
Data: Thu 06 Nov 2003 - 23:40:00 MET

On Thu, 6 Nov 2003 15:26:05 +0100 (MET), Jan Gromadzki wrote:

>Eeee! Moje wrazenia z uzytkowania softu "open source" sa zupelnie odmienne a
linux to w ogole najstabilniejszy ze znanych mi (oprocz FreeBSD, z ktorym mialem
krotka przygode) system operacyjny, i o nim rzeczywiscie mozna powiedziec, ze jest
stabilny, na dowolnym sprzecie na jakim sie instaluje (a instaluje sie prawie na
wszystkim).

Coz, ja wiem, ze potrafie linuxa powiesic szybko i tak, ze nic sie nie da zrobic - redhata
i 7.3 i i 9.0... Kwestia zapelnienia calego SWAPa, probowalem kilka razy pewnym
programem. Co do sprzetu... bywa fatalnie - na jednym kompie USB dziala, na drugim
nie, na jednym sie wiesza bez przerwy, n ainnym rzadziej, ale za to dziala w trybie 2.0
itp... Nie mowie, ze ogolnie jest niestabilny, acz odkad go uzywam, stracilem wszystkie
zludzenia na temat magicznej stabilnosci... Jest lepiej niz pod OS/2, ale... z wieloma
rzeczami jest gozej, chociazby z obsluga SWAPa.

>No wiec nie opowiadajmy opowiadajmy bajek o zelaznym wilku. Najlepiej samemu
sprawdzic jak sie rzeczy maja a nie opowiadac jakies pierdoly. Apacza nie uzywam,
ale zawsze mial dobra opinie,

Nie zgadzam sie. Slyszalem kiedys o nim mnostwo zlych opini.

>problemy sa z wersja 2, ale to jest wersja rozwojowa zdaje sie. Programy dla linuxa
pisza ludzie sami dla siebie i dlatego zawsze cos one robia a przewaznie dzialaja
zupelnie znosnie, jak sie komu co nie podoba to zawsze moze sobie sam dopisac
brakujaca funkcjonalnosc.

Albo sobie napisac od poczatku... To akurat zadna zaleta, jezeli ma to byc system
end-user. Co do dzialania zupelnie znosnie... Jakies 70% jakie probuje jest
niestabilne, nawet bardzo niestabilne. Mowie rzeczywiscie o softwarze bez dlugiej
historii, ale jednak...

>Zuipelnie nie moge sie zgodzic z ta opinia - zasadniczo wszystko co uzywam na
linuksie jest OK. Aplikacje okienkowe (dla X-windows) sa z reguly mlode i niewiele z
nich przekroczylo numerek wersji 1, co oznacza osiagniecie jakiejs tam zakladanej
funkcjonalnosci, ale mimo to dzialaja.

"Dzialaja"... Moze ja mam wybitne szczescie, ale wiekszosc ktora probuje mi pada.
Niestety, widac to rowniez po funkcjonalnosci, pisane sa w sposob "windziarski" -
wazniejsze sa bajery niz mozliwosci, wyglad niz stabilnosc itp.... Po prostu pod tym
wzgledem linux jest 10 lat za OS/2...

>Aplikacje konsolowe sa raczej bez zarzutu.

Zgodze sie. Te przewaznie byly tworzone wtedy, kiedy jeszcze linux nie gonil windy...
Teraz linux pod wzgledem paru kretynizmow (np. wymaganego miejsca na dysku do
instalacji) przegania winde...

>Bugi zdarzaja sie w kazdym sofcie, problemy wynikaja tez z nieumiejetnego uzycia
roznych technologii (v. PHP), ale to nie linux i MySQl zablokowaly Internet w Azji
pd.-wsch. na poczatku tego roku, tylko produkty jak najbardziej komercyjne i
"zamkniete". Mila cecha open source jest to, ze mozna sobie popatrzec i poczytac
samemu czego sie uzywa a nie polegac tylko na renomie firmy.

Zgadza sie. Jezeli dlubiesz w softwarze... W przeciwnym wypadku placisz kase za
support do tego opensource... Albo placisz kase za kopie i dostajesz support za
darmo...

Ogolnie mozna dalej kontynuowac taka dyskusje, acz wyjdzie na to, ze programy pod
linuxa sa albo prymitywne w funkcjonalnosci i stabilne, albo rozbajerzone, duze,
wolnne i niestabilne. Sam system - nie mam wiekszych zastrzezen - na pewno dobry
do wielu zastosowan. Pare rzecyz ma zrobione lepiej, niz OS/2, pare gorzej...

Niestety od poczatku nie byl on adresowany do grona uzytkownikow, jakiemu teraz
probuje sie go wcisnac i potrzebne beda daleko posuniete modyfikacje, zeby stal sie
user-friendly chociazby w windowatym stopniu... O user-friendliwosci a zarazem
stabilnosci, funkcjonalnosci i zdrowym rozsadku jak w OS/2 lepiej na razie nie myslec,
bo developerzy ida niestety w przeciwnym kierunku :/

Lech Wiktor Piotrowski | ICQ#: 50746253 | lewhoo_at_teamos2.org.pl
TeamOS/2 Poland Webmaster - http://www.teamos2.org.pl
Inne systemy maja uzytkownikow, OS/2 ma wyznawcow
This OS/2 system uptime is 4d 11h 21m 40s 777ms (en).
Emergency mail: lewhoo_at_fuw.edu.pl; lewhoo_at_dione.ids.pl