Re: pc dos - zakup i instalacja

Autor: Ninik (ninik_at_dominik.kei.pl)
Data: Fri 16 May 2003 - 19:55:32 MET DST

Bigman <janb_at_PreczZeSpamem.polbox.com> nakombinował(a) coś takiego:
> Ojciec kupuje nowego laptopa - potrzebuje dosa, ktorego nie mozna
> juz nigdzie kupic. Okazalo sie ze IBM sprzedaje jeszcze PC dosa.
> Wszystko cacy ale nie wiem ktora wersje wybrac dyskietkowa czy
> CD?

Zdecydowanie wersję CD. Dyskietki to już zabytek i jednak nie nadają się
do tego żeby się z nimi ojeździć. Tak to masz startowalny cd wraz z całym
instalatorem i narzędziami. Dyskietkami nie dość że się o machasz i nie
dość że zejdzie mu to kilka razy szybciej to jeszcze łatwiej padają i
wtedy jest dopiero ból..

> Wersja CD podobno wymaga do instalacji dos ze sterowanikami do CD
> - czy mozna zrobic te dyskietki z plyty (tak jak w os/2) czy
> wersja na cd to jakis OEM?

A widziałeś kiedyś startowalny CD? Jeśli tylko masz taką opcję w tym
notebooku że możesz wystartować z płytki to nawet się nie zastanawiaj.
Poza tym większość dystrybucji ma możliwość utworzenia dyskietek z CD.

> W sklepie IBM kosztuje to ok. 65$ w Polsce znalazlem PL-DOS ktory zawiera PC -
> Dos'a ale wyglada to jakos dziwnie - pirat?
> http://www.pldos.pl/0/ceny-dos.htm

Niekoniecznie. Było wiele dystrybucji, które były darmowe po prostu.
Przykładem może być freedos albo netdos. Oba po prostu z odpowiednimi
narzędziami. Kiedyś ściągnałęm sobie z sieci dwie te dystrybucje -
zajmowały po coś ponad 50 MB w spakowanych obrazach ISO. Po rozpakowaniu
coś 3 razy więcej.

PL DOS jest więc pewnie zpolonizowaną wersją któegoś z nich. Nie pamiętam
dokładnie jakie byłylicencje na nie, ale jak je będziesz oglądał to pewnie
będzie pisać. Na pewno jednak dla domowego użytku są za darmo, conajwyżej
symboliczna opłata w przypadku komercyjnego zastosowania.

CU

--
   Dominik  Chmaj       _|  _       o     o |_      ICQ: 101929211
 www.dominik.kei.pl    (_| (_) (\/) | (\) | |\        GG: 919564