Re: Fwd: [OS/2News] osFree Technology Preview

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Fri 22 Feb 2002 - 08:06:55 MET

MPSC NewsGateway-MPSCSN1 wrote:
> Windows (KDE) albo nasycanie desktopu zbednymi bajerami (GNOME).
> Wszystko na zasadzie pączkowania...

Otoz to. dlatego od tych spraw ktore opisales ponizej, nalezaloby
zaczac.
wyszloby to na zdrowie swiatu linuxowemu, oraz nam bo zyskamy system
ktory wreszcie bedzie nam odpowiadal. ja zostalem przy os/2 tylko
ze wzgledu na WPS+PM, bo cala reszta mnie drazni :)

> Nie ma natomiast rzeczy takich jak:
> - GPI/GDI - standardu "rysowania" na roznych urzadzeniach: ekranie,
> drukarce i pamieci,
> - Standardu drag&drop, schowka,

niby do tych dwoch powyzszych jest opendoc. co z tego skoro jego
specyfikacja (ktora doczekala sie nawet normy ISO) jest tak
skomplikowana, ze sie nie doczekala powszechnie dostepnej implementacji.
do tego dochodza takie rzeczy jak:
 - DDE, czyli komunikaty miedzy aplikacjami (to jest termin z windowsa)
 - OLE, czyli osadzanie obiektow (tez z windowsa).

Wlasnie z powodu braku tych wszystkich rzeczy powyzej, taki StarOffice
jest zamknietym monolitem. szkoda slow.

> - Standardu obslugi obiektow desktopowych (wlasnie WPS),

standardu obslugi obiektow wogole. bo niestety dla WPS obiekt jest
zbyt mocno zwiazany z plikami. I nie wszystkie atrybuty obiektow
maja swoje odzwierciedlenie w EA.

> Dosc narzekania - tak czy siak trzeba bedzie cos zrobic. Byc moze, w
> fazie wstepnej, pisanie klona open source PM/WPS w oparciu o kernel OS/2
> byloby latwiejsze... Pozniej ewentualnie przeniesienie na cos innego.
> Pytanie tylko, czy ktos by pisal aplikacje Linuxowe pod takie GUI? :->

Pod takie pewnie nie. ale jesli pojawil by sie w koncu konkretny
manager okien (Xserver obsluguje jedynie operacje tzw. trywialne),
manager z zaimplementowanymi wszelkimi rzeczami ktore zostaly tu
wymienione, to wczesniej czy pozniej obecne aplikacje by byly
dostosowywane do tego managera. Nic nie stoi na przeszkodzie
(oprocz nieszczesnego czasu), aby ten manager funkcjonalnie odpowiadal
temu, z czym obecnie mamy do czynienia w OS/2.
A aplikacje beda dostosowywane. Czemu tak mysle? Wystarczy spojrzec
na przerobki aplikacji pod KDE i Gnome.

Wlasnie z powodu braku mechanizmow wymienionych na poczatku
tego listu, w swiecie GNU brak jest kooperacji w tworzeniu
pakietu biurowego. Po prostu praca nie moze byc podzielona,
a projekt im wiekszy tym trudniejszy. zbyt wiele zaleznosci
kazdego rozlozy, zwlaszcza jesli pracuje w ramach GNU.
Nawet microsoft sobie ulatwil zycie stosujac osadzanie obiektow.

No to tyle.