osFree - przemyślenia

Autor: Dominik Czechowski (Dominik.Czechowski_at_tpsa.pl)
Data: Fri 22 Feb 2002 - 08:50:59 MET

Witam,
  zupełnie przypadkiem natknąłem się na coś co nazywają ReactOS -
miałby to być klon WinNT. Wygląda na to, że mają zrobione jeszcze
mniej niż goście od osFree, ale generalnie idą tą samą drogą: chcą
uzyskać klon, a nie hybrydę różnych systemów.

Moim zdaniem OS/2 jest dobry taki jaki jest i to co na pewno pomoże w
jego rozpowszechnieniu to darmowa licencja. Natomiast jeżeli ktoś
używając OSa w 90% czasu korzysta z portów aplikacji unixowych to
czemu nie zainstaluje Linuxa i przeniesie tam swojej pracy? Ja na
codzień używam równolegle OSa i windy. W OSie programuję, tworzę
systemy bazodanowe itp. natomiast windy używam głównie do grania,
oglądania filmów i do pracy w tych aplikacjach, których nie mam pod
OS/2 (np. MS Project, Visio, Matlab + simulink, MS Access).

Co do Linuxa to teoretycznie mógłbym w nim robić wszystko to co pod
OS/2, jest tylko jeden problem: Linux zupełnie mi nie leży - praca w
nim jest jeszcze gorsza niż w windzie (nie ze względu na stabilność
tylko brak jednolitości). Nawiązując do dyskusji na temat różnych
wariantów integracji z kodem/aplikacjami unixowymi to według mnie może
to być zrobione poza jądrem - tak jak obecnie działą emx.

Zauważcie jednak, że gdy pojawia się możliwość przeniesienia aplikacji
z innego systemu to nikt nie zadaje już sobie trudu pisania natywnych
aplikacji, które działały by na pewno dużo lepiej (patrz Apache 1.3.x
vs Apache 2.x).

To by było na tyle wypocin, no może jeszcze jedna uwaga z mojego
doświadczenia: żyjemy w kraju gdzie piractwo jest czymś normalnym i
moim zdaniem bardzo dobrze, bo gdyby nie piractwo nigdy bym nie
zobaczył OS/2 Warp 3, a co za tym idzie nigdy nie kupiłbym Warp 4.
Natomiast na świecie piractwo nie jest aż tak rozpowszechnione i
darmowa wersja OSa mogłaby naprawdę dużo zdziałać - ludzie mogliby po
prostu spróbować i przekonać się do systemu. Powiedzcie ile macie
licencji na OSa w stosunku do ilości komputerów na których go
zainstalowaliście u siebie i u kumpli. W moim przypadku z kopii Warp 3
mojego kumpla korzystało kilkanaście osób na kilkudziesięciu
komputerach.

pOSdrawiam i liczę na darmową dystrybucję
Dominik Czechowski