Re: Modem ISDN

Autor: Wojciech Gazda (gazda_at_fema.krakow.pl)
Data: Wed 25 Jul 2001 - 00:24:26 MET DST

Rafal Szymczak napisał(a):

> U nas, czyli w USA (gdzie obecnie mieszkam). Moze powinienem powiedziec
> u mnie, ale by to brzmialo jakbym to posiadal (co nie jest prawda).
> Posiadam dostep do Internetu poprzez kabel telewizyjny (telewizja
> kablowa jest w USA bardzo rozwinieta), a nie drut telefoniczny.

Apropos, pytanko: rozprzestrzenia sie w Krakowie telewizja kablowa UPC z
usluga Chello - dostep do internetu poprzez kabel. Teoretyczny transfer
do 300kb/s, a praktyczny - slyszalem, ze dlawi sie podobnie do Tepsy.
Czy cos takiego jest Ci moze znane? Chodzi o technologie, jakies minimum
informacji co to wogole jest. Moze bardziej ogolnie - jak wyglada
technicznie typowe lacze przez kabel TV.

Problem polega na tym, ze zaden z "sepow-akwizytorow" regularnie
nawiedzajacych mnie, nie jest w stanie podac zadnych szczegolow
technicznych. Kupisz kota w worku bedziesz wiedzial. BTW, na stronach
internetowych chello (chyba www.chello.com.pl), pisza tylko jak bardzo
jest mi potrzebny internet i ze bez niego niechybnie skonam...

> [...]
> pasma powyzej czestotliwosci glosu ludzkiego. Zeby podlaczyc telefon do
> linii na ktorej jest modem DSL potrzeba tylko filtru dolnoprzepustowego,
> zeby oddzielic wplyw wyzszych czestotliwosci na ktorych pracuje DSL na
> telefon analogowy. DSL jest wlaczone na stale, a z telefonu mozesz
> korzystac normalnie, i nie wplywa to na polaczenie DSL (nie spowalnia
> transmisji, tak jak to jest przy SDI). Oczywiscie, modemu analogowego
> nie bardzo da sie uzywac na linii z DSL, bo modem analogowy uzywa
> znacznie wiekszego pasma niz glos ludzki.

W przypadku SDI mozna korzystac z modemu analogowego (sredni sens ;-))
po wylaczeniu terminala - linia zachwuje sie wtedy jak normalna linia
analogowa bez zadnych "domieszek" - zapewnia pelna przepustowosc
modemowi.

> Cytatu to nie mam, bo czytalem o tym tylko w opracowaniach, a nie w
> przepisach FCC. Wszedzie bylo mowione o mocy, ale byc moze dlatego, zeby
> bylo bardziej zrozumiale dla przecietnego (dosc tepego) Amerykanina. W
> jednym miejscu bylo natomiast napisane, ze ograniczone jest napiecie,
> jakie mozna przylozyc do linii. Wydaje mi sie to logiczne, niemniej
> jednak napiecie tlumaczy sie na moc, nieprawdaz? (P = U^2/R, lub P = UI,
> itd.)

Tak ale predkosc transmisji zalezy w pierwszym rzedzie od pasma
przenoszenia linii. Moc moze miec tu do zeczy tyle, zeby zapewnic
odpowiedni odstep sygnalu od szumu na drugim koncu. Wiec na krotkich
dystansach, przy malych mocach mozna uzyskac duza predkosc transmisji
jesli tylko pasmo przenoszenia bedzie odpowiednio szerokie.

--
Wojciech Gazda