Re: Jak zamienic partycje primary na logical?

Autor: Jan Stożek (jasio_at_nowhere.pl)
Data: Fri 26 Jan 2001 - 00:56:32 MET

On Thu, 25 Jan 2001 11:39:30 Grzegorz Szyszlo
<znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> wrote:

> wcale nie :) bios nie daje zadnych literek zadnej partycji.

> (...)

> OS/2 podobine jak DOS przyjal zasade, ze na jednym dysku fizycznym
> istnieje jedna partycja primary, oraz partycje logiczne.
> ponadto, kolejne litery poczawszy od C: sa przypisywane najpierw
> wszystkim partycjom primary, jest to zawsze pierwsza rozpoznawalna
> partycja primary na dysku.

        To mnie właśnie zmyliło i dlatego sądziłem, że to BIOS ma coś do
tego. Do tej pory nie rozumiem, jak można było popełnić tak
elementarny błąd i przypisać C: "pierwszej rozpoznawalnej partycji na
dysku", a nie partycji aktywnej. W końcu skoro nawet M$ był to sp*, to
IBM mógł to poprawić. :/

        Obsługę kilku dysków od biedy (!) można wybaczyć na podobnej zasadzie
jak obsługę 640 MB RAM w DOS - kto wtedy miał tyle dysków? Ale faktem
jest, że M$ - a za nim IBM - nawet poprawnie nie obsługują formatów,
które sami wprowadzili. Np. format dyskietek dopuszcza wiele odmian
formatu (są na to pola w nagłówku), tylko ani DOS ani OS tego nie
czytają.

> nastepne litery sa przypisywane wszystkim partycjom logicznym

        Już nie chciałem się rozpisywać, zwłaszcza, że ten schemat jest
opisany bardzo szczegółowo w podręczniku instalacji OS/2, który - jak
rozumiem - i tak wszyscy uczesnicy grupy posiadają. ;)

> LILO ma ten problem, ze nie potrafi ukrywac partycji, jesli sa to
> partycje primary na jednym dysku fizycznym. a tego wymaga DOS i OS/2.

        Ściślej rzecz biorąc, problem mają systemy dosopodobne, a LILO nie
zawiera do tego łaty.

> Ja u siebie z powodzeniem stosuje taki konfig:
>
> 1.Bootmanager (primary)
> 2.DOS lub windows (primary C:)
> 3.OS/2 (logical D:)
> 4.Linux Native (logical)
> 5.Linux Swap (logical)

        Ja mam nieco inaczej:

1. Primary BOOT MANAGER
2. Primary Windows
3. C: Primary HPFS (OS/2 boot)
4. E: Logical HPFS OS/2 data
5. F: Logical HPFS OS/2 software
6. G: Logical HPFS aux
7. : Logical Type 83 linux

        D: brakuje, bo jest to partycja primary na drugim dysku. (VFAT).

        W ten sposób każdy system jest ukryty przed pozostałymi (partycji
Windows i OS/2 po prostu nie montuję pod linuksem), różne systemy mają
jedynie dostęp do wspólnych danych (dysk D:), a do tego osiągnąłem
chyba dość wysoki poziom bezpieczeństwa w razie padu.

--
Pozdrawiam,
Jan.