Re: Jak zamienic partycje primary na logical?

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 25 Jan 2001 - 12:39:30 MET

Jan Stożek wrote:
> Obawiam się, że pomysł Huberta jest
>
> a) trudny do wykonania
> b) wewnętrznie sprzeczny

niestaty tak wlasnie jest.

> Od strony wykonawczej: BIOS dość pokrętnie nadaje literki partycjom
> podstawowym i nie gwarantuje, że partycja aktywna dostanie literkę.

wcale nie :) bios nie daje zadnych literek zadnej partycji. bios nie ma
wogole implementacji czegos takiego jak partycja, jedynie rozpoznanie
dyskow fizycznych i bezposredni dostep do sektorow. ponadto bios ma
funkcje automatycznego ladowania poczatkowego sektora i uruchomienia
programu w nim zawartego. co sie stanie dalej, zalezy od systemu.

OS/2 podobine jak DOS przyjal zasade, ze na jednym dysku fizycznym
istnieje jedna partycja primary, oraz partycje logiczne.
ponadto, kolejne litery poczawszy od C: sa przypisywane najpierw
wszystkim partycjom primary, jest to zawsze pierwsza rozpoznawalna
partycja primary na dysku. nastepne litery sa przypisywane
wszystkim partycjom logicznym, najpierw wszystkim z pierwszego
dysku fizycznego, potem drugiego itp.
taka stragegia przydzialu liter dyskow jest zastosowana w DOS, OS/2,
windows9x/me i byc moze czyms jeszcze o czym nie wiem. tak czy siak,
podzial jest bezsensowny i utrudnia manewrowanie partycjami i dyskami.

w ten "przepiekny" sposob, podlaczajac drugi dysk ktory ma rozpoznawalna
partycje primary, dyski logiczne z pierwszego dysku sa "odsuwane" na
dalszy plan. to jest przesliczna bzdura. juz w windowsNT/2000 jest to
zrobione lepiej, tam mozna przypisac kazda z partycji do dowolnej,
wskazanej przez siebie litery dysku.

> Zdaje się, że literkę C: dostaje pierwsza partycja podstawowa z
> FAT-em.

w DOS tak. w OS/2 moze to byc takze partycja HPFS. reszta opisu jak to
jest naprawde, powyzej.

> z przełączaniem butowania tych trzech systemów słabo sobie radzi LILO.

LILO ma ten problem, ze nie potrafi ukrywac partycji, jesli sa to
partycje primary na jednym dysku fizycznym. a tego wymaga DOS i OS/2.

Ja u siebie z powodzeniem stosuje taki konfig:

1.Bootmanager (primary)
2.DOS lub windows (primary C:)
3.OS/2 (logical D:)
4.Linux Native (logical)
5.Linux Swap (logical)

robie wszystkie partycje fdiskiem z os/2, konfiguruje co ma sie jak
bootowac. z tym ze linux odpala sie wylacznie przez lilo. laduje lilo
do partycji z pozycji 4, i te partycje ustawiam w bootmanagerze.
wszystko widzi wszystko, a ja jestem zadowolony :)

tak btw. partycja 3 rownie dobrze moglaby byc primary, wtedy bylaby
zamieniana z dosem. w danej chwili widoczna bylaby tylko jedna.
linuxowi wszystko jedno czy partycja jest ukryta czy nie. i tak sie
dobierze.