Re: Jak zamienic partycje primary na logical?

Autor: Jan Stożek (jasio_at_nowhere.pl)
Data: Thu 25 Jan 2001 - 01:31:18 MET

On Wed, 24 Jan 2001 09:04:44 Grzegorz Szyszlo
<znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> wrote:

> niezabardzo, bo jak dosowa C: przepadnie, to osowa D: stanie
> sie C: i wtedy bedzie kwas.
>
> jedyny sposob, to juz przy instalacji dla partycji osowej i dosowej
> wybrac partycje primary, wowczas przy zarzadzaniu z bootmanagera,
> jedna partycja bedzie C: a druga automatycznie ukryta.
>
> ps: nie wiem jak zmusic os/2 do tego, by dzialal przy zmienionej
> literze dysku, ale juz po instalacji.

        Obawiam się, że pomysł Huberta jest

        a) trudny do wykonania
        b) wewnętrznie sprzeczny

        Z jednej strony Hubert chce przenieść OS-a z partycji podstawowej na
logiczną, a z drugiej chce, żeby partycja podstawowa była w czasie
pracy z OS/2 niewidoczna. To nie można go zostawić na partycji
podstawowej? Jeżeli są tam jakieś dodatkowe uwarunkowania, to może je
upublicznić i wtedy może damy radę coś sensownego wymyśleć.

        Od strony wykonawczej: BIOS dość pokrętnie nadaje literki partycjom
podstawowym i nie gwarantuje, że partycja aktywna dostanie literkę.
Zdaje się, że literkę C: dostaje pierwsza partycja podstawowa z
FAT-em. Dlatego do przełączania pomiędzy systemami pochodzącymi od
MS-DOS (DOS, Windows xx, OS/2) nie można używać FDISK-a: przestawienie
aktywnej partycji może spowodować, że system zacznie się butować, po
czym zdechnie na pierwszym odwołaniu do dysku C:. Z tego samego powodu
z przełączaniem butowania tych trzech systemów słabo sobie radzi LILO.

        Dlatego Boot Manager "ukrywa" partycje grzebiąc im w polu typu
systemu plików, żeby wymusić przeniesienie literki na partycję
aktywną. Ale w przypadku startu z dysku logicznego nie musi niczego
ukrywać, bo dyski logiczne dostępne są wszystkie na raz, a nie tylko
jeden aktywny, jak to jest w przypadku partycji podstawowych. Nie
wiem, czy jest jakiś BM, który ukrywa wszystkie partycje podstawowe w
przypadku startu z dysku logicznego, ale na pewno nie robi tego IBM
BM.

        Dlatego proponowałbym wrócić do początku: _po_co_ przenosić system na
dysk logiczny i ukrywać partycję podstawową, skoro _ten_sam_ efekt
jest osiągany jeżeli obydwa systemy są na partycjach podstawowych?

--
Pozdrawiam,
Jan.