Re: SCSI - kilka pytan

Autor: Grzegorz GRYC (XgYgZ_at_robobat.com)
Data: Wed 26 May 1999 - 19:17:12 MET DST

Hej

Leszek Kubrak wrote:

> Nie musi być zachowana ciągłość numeracji urządzeń.
Drobna uwaga, zwyczajowo SCSI ID 0 i 1 są zarezerwowane dla dysków
twardych, nośniki wymienialne powinny mieć ID 3 lub wyższe, ID 6 jest
przy starcie używane przez SCAM (taki SCSI p'n'p), więc jeśli Twój
kontroler to obsługuje, lepiej zostawić je wolne.
Respektowanie tego kontrolerach nie jest konieczne, ale czasami pomaga,
zwłaszcza w starych kontrolerach, które przez BIOS nie widzą dysków i ID
innych niż 0 i 1.

> Fizycznie ostatnie urządzenie na taśmie, nie ma nic wspólnego z adresem.
Dokładniej "ostatnie urządzenie na każdej z taśm"

> Absolutnie nie. Terminator może być tylko na jednym urządzeniu.
Przyjąłeś, że _OBA_ urządzenia są podłączone na jednej taśmie tzn., że
nagrywarka jest _ZEWNĘTRZNA_.
Jeśli tak nie jest to trzeba zaterminować _OBA_.

Aha, bardzo ważna jest jakość kabli (podociskać, włożyć i wyjąć...
ewentualnie zmienić) i typ terminacji (na obu końcach powinny być albo
aktywne, albo pasywne, nie powinno się raczej mieszać).
Zobacz w dokumentacji kontrolera, jeśli jest stary, to ma prawie na
pewno pasywne, jeśli jest nowy i z lepszej stajni, prawie na pewno
aktywne.
Być może masz włączoną "na twardo" terminację na kontrolerze, a gdy są
dwie gałęzie, raczej nie ma prawa działać ... choć mi kiedyś przez
pośpiech i nieuwagę przez parę dni bezbłędnie SCSI chodziło z
zaterminowanym urządzeniem w środku taśmy ... ostro się zdziwiłem, gdy
rozłożyłem, żeby dodać następne ...

Zdrówkot
GG

--