Re: SCSI - kilka pytan

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Wed 26 May 1999 - 21:17:34 MET DST

Lech Wiktor Piotrowski wrote:

> Tak wiec, jak mialem 1 device SCSI to nie mialem prawie zadnych problemow (scaner).
> Teraz z nagrywarka mam problemy nastepujace:
>
> 1. Przy starcie komputera, przestal pojawiac mi sie napis o wejsciu do biosu karty SCSI
> 2. Mniej wiecej co drugi start systemu widze nagrywarke, a co drugi nie
>
> Ktos wie moze, co co chodzi?

moze zle zaterminowales (albo wogole) konce kabla?
ja u siebie mialem HDD SCSI + nagrywarka SCSI Yamaha 100 costam,
i za kazdym razem sie odpalalo. btw, z tej nagrywarki byl instalowany
os/2 :)))
jak ze zwyklego cdromu. to bylo na driverach do nagrywarki, tylko
zapomnialem jak sie nazywalo. w kazdym razie cirrus wypuscil ten soft.

> No i pare pytan:
>
> 1. Czy moze byc podlaczone np. skanner na LUN 1 a nagrywarka na 3 (na 2 nic)?

jak najbardziej. wlasciwie istotne jest to by wszystkie twardziele mialy
mniejsze ID od pozostalych wynalazkow.

> 2. Co wtedy powinno byc terminowane?

to jest niezalezne od numeracji. zalezy to wylacznie od miejsca
przypiecia
na kablu. sterownik ma terminacje w sobie. jesli nie podlaczas nic na
zewnatrz
tylko wewnatrz (lub na odwrot) to wlacz terminacje, bo wtedy sterownik
nie jest w srodku tylko na jednym koncu.

obydwa urzadzenia na samych koncach kabla MUSZA byc zaterminowane.
jesli urzadzenie nie ma zworki do terminacji, to musisz na koncu kabla
podpiac niezalezny terminator (lub na dwoch koncach kabla). niektore
kable
maja na jednym koncu zaszyty terminator na stale.

> 3. Czy moze byc terminowany i skaner i nagrywarka?

jesli nagrywarka jest wewnatrz a skaner na zewnatrz to tak
(nie widzialem skanera wewnetrznego:)

> Troche to niezgodne z tematyka listy, ale moze mi ktos pomoze :)

czy juz udalo ci sie odpalic?

ale generalnie zasada jest taka:

kabel SCSI -> ||=============||=====||=====||======||========||
                       1 2 3 4 5 6

1.zaterminowany skaner
2.puste
3.sterownik SCSI
4.dysk twardy
5.nagrywarka
6.dopiety terminator

powyzsza numeracja nie ma nic wspolnego z ID poszczegolnych urzadzen.
sterownik SCSI w typowym (twoim) przypadku ma miec ID=7.

to tylko jedna z przykladowych konfiguracji :) a tak wogole przeczytaj
kwitek od sterownika.