Re: Kilka pytanek lamera

Autor: Jan Stožek (jasio_at_SPAM.polbox.pl)
Data: Thu 30 Apr 1998 - 03:31:39 MET DST

Witam,

Skoro uczeni mają rozbieżne informacje, to też postanowiłem wtrącić trzy grosze.

On 29 Apr 1998 11:36:07 GMT, Zbyszek wrote:

:>- jakiego kodowania ogonków używa Warp (CP, ISO, jakieś własne),

        To już wiesz, ale dla porządku: CP852 w środowisku OS/2 i DOS, CP1250 w środowisku
WIN-OS2 i ISO 8859-2 w Internecie. W pełnoekranowych sesjach DOS można też załadować
"wynalazki". Co prawda nie wszystkie sprawdzałem, ale kiedyś miałem potrzebę popracowania
w Mazovii i poszło. Pomiędzy systemowymi stronami kodowymi w jest automatyczna konwersja w
schowku. Nota bene, szczególnie cwany jest FTPD i FTP - w plikach przesyłanych w trybie
tekstowym dokonywana jest nie tylko konwersja znaków końca wiersza, ale również polskich liter!
Jest to swego rodzaju ewenement; w programach na inne platformy bardzo mi tego brakowało
(oprócz unixa, który z założenia nie wymaga konwersji).

:>- jakie są minimalne wymagania sprzętowe (pamięć i procesor) i jak wypada

        Tu uczeni mają bardzo rozbieżne opinie. W 4 MB nie wierz, chyba że jesteś ciężkim
masochistą lub chcesz się ograniczyć wyłącznie do środowiska znakowego (można tak zrobić)
lub wykorzystać OS-a jako znakowy multitasker dla DOS. Na 16 MB da się pracować (bez
nadmiernego entuzjazmu), choć w przypadku korzystania z sieci lub cięższych aplikacji (albo
intensywnego korzystania z wielozadaniowości) lepiej coś dorzucić.

:>porównanie szybkości pracy między Merlinem a W95.

        Nie jest to do końca porównywalne ze względu na różnice w aplikacjach. Zwłaszcza, że
OS/2 daje dość duże możliwości indywidualnej kontroli pracy aplikacji DOS i Windows 3.1 (np.
priorytety), czego Win 95, jak mi się wydaje, nie ma (ale mogę się mylić). A wyniki porównań
uzyskane na programach DOS-owych i Win 3.xx nie są specjalnie miarodajne dla programów
32.bitowych.

:>- czy jest jakiś spolszczony edytor tekstu specjalnie pod Warpa (WordPro
:>byłby idealny),

        Zależy czego potrzebujesz. Do prostego pisania tekstów bardzo dobry jest EPM (Edytor
Rozszerzony), który ma tę zaletę, że można go sobie samemu oprogramować, jak ktoś ma
zacięcie i potrzebę. Do zastosowań klasy "małe biuro" można używać edytora z IBM Works, choć
jak ktoś się przesiada z Worda 6, to mu może trochę rzeczy brakować. NB. Word 6 działa bardzo
ładnie, choć trzeba uważać na dokumenty z długimi nazwami, którymi generalnie trudno się w tym
wypadku posłużyć. No i czuje się jednak, że to jest ciało obce.

:>- czy jest jakiś sposób tworzenia i korzystania z niestandardowych układów
:>klawiatur (ew. jak wygląda przełączanie się między dostarczonymi przez
:>producenta).

        W sprawie tworzenia - najlepiej skontaktuj się z firmą Calder (http://www.calder.com.pl), a
najlepiej z niejakim Toperzem. O ile się nie mylę, to jest facet, który w swoim czasie zrobił
klawiaturę programisty dla Warp 3. O ile wiem, calderowcy czasem czytają tę listę. Natomiast w
WARP 4 jest zarówno klawiatura programisty jak i maszynistki. Przełączanie jest jak w DOS,
poleceniem KEYB (działa zawsze dla całego systemu). Jeżeli wolisz jakąś ładną ikonkę, to
będziesz ją sam sobie musiał zrobić.

:>- no i oczywiście - jakie są największe zalety i największe wady Warpa.

        To zależy od kontekstu i zastosowania. Np. generalnie brak jest porządnych programów
masowego rażenia (np. biurowego) i to po polsku. Jeśli jednak nastawiasz się na pracę z
istniejącymi aplikacjami DOS/Windows 3.x, Lotus Notes lub w Intranecie, albo z aplikacjami
pisanymi na zamówienie, nie jest to specjalny problem. Mi natomiast w swoim czasie bardzo
"podeszła" możliwość równoczesnego zalogowania kilku użytkowników w sieci NetWare. Co
prawda tylko w sesjach DOS i w trybie bindery emulation, ale i tak bardzo mi to wówczas ułatwiło
życie - podwiesiłem sobie np. kilka "demonów" do zadań specjalnych.

:>Przepraszam za zaśmiecanie grupy, ale jakby komuś chciało się napisać parę

        Po to ta grupa jest.

Pozdrawiam serdecznie,

(js).

mailto:jasio_at_polbox.pl