Re: [WINNT] System nie widzi dysku Toshiba External

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] System nie widzi dysku Toshiba External
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Sun, 28 Aug 2022 23:34:14 +0200
Dnia Sun, 28 Aug 2022 16:01:17 +0200 (GMT+02:00), cana napisał(a):

> ender? :-)
> a jak sądzisz mój  email?

Za wcześnie. Szczegóły poniżej.

> Książka  ok a film jest słaby

Film przypadkiem obejrzałem kilka dni temu. Niestety, straciłem kilka lub
kilkanaście początkowych minut.

Nie znałem wcześniej ani filmu, ani książki, pomimo, że jestem fanem s-f,
fantastyki, fantasy itd., a książki wszelakich gatunków czytam prawie
nałogowo.

Film wyglądał na mocno skrótowy.
Ender był "na siłę" i w trybie ekspresowym "wypychany" na wyższe
stanowiska. Słabo było to umotywowane. Bójki nie wydają mi się pretekstem
do awansu. No, chyba że w dawnym ZSRR. Albo obecnym ;)

Książkę zacząłem czytać, jestem około połowy.

W filmie Ender ma lat kilkanaście i to przyjmuję.
W książce zaczyna w wieku 6 lat, teraz (co czytam) ma nieco więcej. Moim
zdaniem to jest bez sensu - a piszę to z punktu widzenia psychologii
rozwojowej. Dziecko współczesne w świecie cywilizowanym w wieku 6 lat ma
około jednego roku świadomego życia. Nadal jeszcze uczy się przez
naśladownictwo. Abstrakty przychodzą sporo później. Sama inteligencja nie
zastąpi ani wiedzy, ani umiejętności. Wiedzę nabywa się w wieku późniejszym
- ok. kilkunastego roku życia, a umiejętności po kolejnych kilku latach.
Książkowy wiek Endera w żaden sposób mnie nie przekonuje.

Peter i Valentine też nie przekonują tekstami w stylu "Całkiem nieźle, jak
na parę dzieciaków, których owłosienie łonowe składa się z ośmiu włosów do
spółki" - chyba, że to usłyszał od starszych i powtarza.
Zresztą - dobry tekst :)

Tak więc czytając książkę robię "transpozycję" wieku Endera i innych na lat
kilkanaście, tak gdzieś co najmniej o kwintę w górę ;)

> BTW a fiordy to mi z ręki jadły :-D

Przypomnisz, co to?

--
Pozdrawiam.