Re: [WINNT] wymiana dysku systemowego W10

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] wymiana dysku systemowego W10
From: Niktnaprawde Nobodyreally <niktnobodynikt@gmail.com>
Date: Thu, 9 Sep 2021 07:53:44 -0700 (PDT)
wtorek, 7 września 2021 o 10:36:45 UTC+2 Kamil napisał(a):
> Wydaje mi się, że sektor ma zawsze 512 b.
>
> Pzdr

Masz rację. Wydaje ci się. Na wszystkich nowych dyskach sektor fizyczny ma 4096
bajtów.

Dodam, że przy starym sposobie formatowania dysku pierwsza partycja zaczynała
się od 64-ego 512-bajtowego sektora. To znaczy na początku byłą tablica
partycji i wolne miejsce zajmujące razem 63*512 bajtów.  jeśli przekopiujesz to
na dysk z sektorami 4096 to pierwsza i wszystkie kolejne partycje będą się
zaczynać w 7/8  ósmego sektora fizycznego. Tak samo w 7/8 sektora fizycznego
będzie się zaczynać każdy sektor logiczny. Ponieważ jednostka zapisu używana
przez system (cluster, sektor logiczny) ma najczęściej też 4096 b więc wyobraź
sobie co trzeba zrobić, żeby taki cluster zapisać. Trzeba odczytać dwa sektory
fizyczne po 4096, wstawić w środek cluster  i zapisać te dwa sektory fizyczne
na powrót na dysk. To nie może działać szybko.