Re: [WINNT] [ot] dysk zewn. usb = 4 TB dla windows xp

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] [ot] dysk zewn. usb = 4 TB dla windows xp
From: "1634Racine" <mnjfmr@j.cbqebml>
Date: Mon, 10 Feb 2020 20:59:58 +0100
1634Racine w news:5e3d3d98$0$500$65785112@news.neostrada.pl
Roman Tyczka w news:8a1in2154akl.dlg@tyczka.com
On Mon, 13 Jan 2020 16:07:51 +0100, 1634Racine wrote:
- podpowiadaja, ze najwygodniejszym (jedynym prostym?) rozwiazaniem jest
sterownik *Paragon* *GPT* *Loader* , xp zobaczy duzy dysk GPT
(https://www.paragon-software.com/technologies/gpt-loader) . Ale zero
Paragonu w sieci. w kazdym razie ja nie widze.
Czyli prosba o konstruktywna podpowiedz, moze ktos to
(auto)przerabial...
https://justsoft.com.pl/pl/p/Paragon-GPT-Loader/569
za fanaberie trzeba płacić ;-)
poszlo za darmoche - xp widzi usb 4TB (tzn 3.7 z kawalkiem, wiadomo dlaczego), tutaj opisano banalny sposob:
https://msfn.org/board/topic/158361-2tib-external-usb-drive-and-winxp-of-c
ourse/ dla dysku WD (a taki mam) nalezalo zadzialac tym softem:
https://support-en.wd.com/app/answers/detail/a_id/16241/kw/WD%20Quick%20Fo
rmatter

sprawa okazuje sie w sumie jeszcze mniej skomplikowana.
dla ciekawskich:

https://superuser.com/questions/1211882/how-to-use-a-4k-byte-sector-external-hard-drive-on-windows-xp

          1.
xp obsluguje natywnie dyski z sektorami = 4KB. Tylko trzeba dac mu szanse.
          2.
soft z WD dal szanse --> wykonal u mnie przede wszystkim operacje
GPT --> MBR (na starcie mialem GPT), bo w xp partycje formatowane z GPT
są widoczne,ale dla x64 i to jeszcze pod warunkiem, że BIOS wspiera. U mnie
xp x32.
          3.
z linka wynika tez, ze gdyby moj dysk  z sektorem = 4KB mial
natywnie MBR (a nie mial), to od razu xp by go zobaczyl, ale oczywiscie
tylko 2TB, bo ma natywna, firmowa emulacje 512 bajtow.
I teraz tylko wystarczy emulacje 512 wylaczyc - to robi soft z WD - i pozostaje
odkryte dla xp 4KB. Oczywiscie juz z MBR a nie z GPT.