Re: [WINNT] Total-ne utrapienie, pomóżcie!

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Total-ne utrapienie, pomóżcie!
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Mon, 15 Jul 2019 14:43:43 +0200
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 15 Jul 2019 08:15:57 +0200
 doszła do mnie wiadomość  <5d2c1a1a$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
 od "Grzegorz Niemirowski" <grzegorz@grzegorz.net>  :

>Po kilkunastu sekundach? To bardzo szybko. Wydawało mi się, że trim
>uruchamiany jest co tydzień. W końcu trim zmniejsza żywotność Flasha.

TRIM nie zmiejsza żywotności, wręcz przeciwnie - pomaga oszczędzać pamięć flash.
TRIM tylko oznacza zwolnione strony pamięci flash, nic nie kasuje ani nie
nadpisuje
zerami.
To, co zwraca dysk po odczycie trimowanych stron jest zależne od implementacji
funkcji
TRIM w firmware dysku:

    Non-deterministic TRIM: Each read command to the Logical block address
(LBA) after a
TRIM may return different data.
    Deterministic TRIM (DRAT): All read commands to the LBA after a TRIM shall
return the
same data, or become determinate.
    Deterministic Read Zero after TRIM (RZAT): All read commands to the LBA
after a TRIM
shall return zero.

Z tego powodu trudno jest sprawdzić, czy funkcja TRIM działa.

Dopiero po pewnym czasie(kiedy firmware zdecyduje, że jest zbyt mało wolnych
bloków)
włącza się garbage collector i scala bloki zerując dane.
To właśnie garbage collector, jeśli działa agresywnie lub jeśli WYŁĄCZONY jest
TRIM, może
być odpowiedzialny za spore zwiększenie WA(write amplification), a to z powodu
zaśmiecenia dysku danymi, które w systemie operacyjnym były usunięte, ale dysk
traktuje
je jako ważne i GC musi je obsługiwać, czyli kopiować w nowe miejsce kupy
śmieci przy
scalaniu bloków.

Typowo WA wynosi od 2 do 5, starsze modele dysków posiadały czasem jakiś rodzaj
deduplikacji i kompresji danych, mój OCZ Agility ma WA=0,8(po zapisie 10 TB
danych).