[WINNT] UEFI, HBCD, UBCD... Kiano SlimNote 14.2, jak to ruszyć?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] UEFI, HBCD, UBCD... Kiano SlimNote 14.2, jak to ruszyć?
From: "HF5BS" <hf5bs@t.pl>
Date: Mon, 10 Sep 2018 22:28:51 +0200
Hej, bohaterowie dnia - Kiano Slimnote 14.2, laptop (a moralnie to tablet bez ekranu dotykowego) z Windows 10, 2 GB RAM, Intel Atom 1.44 GHz, SSD 32GB.
Hiren's Boot CD, oraz Ultimate Boot CD.
Secure Boot wyłączony.

Potrzebuję, uruchomić jedną z tych paczek, chcę dostać się do plików i dysku, niejako od dupy strony, a może nawet zainstalować coś swojego. Może XP, potrzebuję komputerka do czegoś niezobowiązującego, niewymagającego, ale osobnego od pozostałych. Ale, na razie, niech sobie ta dycha zostanie. Chcę wyjąć z plików coś, co system trzyma i nie puszcza nawet z pyty instalacyjnej (zarówno z odzyskiwania wbudowanego, jak i penisa z instalką W10).
USB odpala tylko jako UEFI, mimo wyłączonego secure boot.
Doszedłem, przez wiele prób, że największe znaczenie ma plik /EFI/BOOT/bootia32.efi, jak jego nie ma, sprzęt nie odpali pena w ogóle. Rozkminiam, że muszę mieć właściwy bootia32.efi. Chodzi mi tylko o to, aby odpalić zgrany na pena pakiet, Hiren's, czy Ultimate Boot. Konkretnie, zależy mi na odpaleniu Mini-XP, spod którego wyjmę, czego potrzebuję. Obiecuję ostrożność.
Sęk w tym, że to totalny kompakt, nie wyciągnę dysku, bo jest zintegrowany.
Wspomniany plik efi... wyciagniety z płyty usiłuje ją uruchomić, nie ma, więc wyrzuca błąd uruchomienia windows. Znalazłem jego wersję, z jakiegoś linuksa, i odpala grub-a. Zgadzam się nawet na ręczne wywołanie startu z pena, po załadowaniu wstępnie jakiegoś środowiska. Zależy mi na uruchomieniu mini-XP. Czy mam rozumieć... rozumować... że odpowiednia modyfikacja bootia32.efi, pozwoli mi odpalic pakiet HBCD (najlepiej), bądź UBCD (gorzej, ale niech będzie)? czy BCDEDIT załatwi sprawę, czy trzeba to potraktować innym narzędziem? Czy pena muszę zrobić GPT? Rufus odmawia, jeśli obraz nie jest uefi-ten-tego. A co mu szkodzi, że się tak stawia? Nie mam pomysłów, Gugiel niezbyt chce zeznawać, zasłaniając się szumem informacyjnym... Nie chcę się na razie pozbywać W10 ze sprzętu, choć jakby się udało XP założyć dla paru potrzebnych mi programów, które wyżej nie pójdą, lub ich "pójście" może być wątpliwe... To by było fajnie. Proszę, zasugerujcie coś, kawał czasu straciłem i mam trochę dość... Możliwość wyjęcia dysku była by gites, ale tu se ne da.

--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.