Re: [WINNT] Windows i Linux

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Windows i Linux
From: jureq <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl>
Date: 06 Feb 2018 11:24:55 GMT
W dniu Tue, 06 Feb 2018 09:40:48 +0000, użytkownik pueblo napisał:

> No ok, zainstalujesz linuxa i gruba na osobnej partycji. Restartujesz
> komputer - co się dzieje? Uruchamia się windows, gdzie masz do wyboru
> jaki system uruchomić? Nie sądzę. Uruchamia się linux, który juz pewnie
> autodopisał sobie istniejącą instalację win, i masz do wyboru win/lin?
> Czy w tym drugim przypadku uda się używac wszystkich narzędzi win o
> jakie chodzi Trybunowi - przywracanie win.

Przy tym sposobie instalacji instalator linuksa nie ingeruje w MBR
(oczywiście poza założeniem ewentualnej nowej partycji), więc uruchamia
się boot loader windowsowy a nie linux. O tym, w jaki sposób system z
drugiej partycji bootować bootloaderem windowsowym ktoś już pisał.
Różnica jest taka, że nie będzie to bootowanie jądra linuksa a gruba,
który dopiero odpali linuksa.
Dodatkowo jako opcję na sytuacje awaryjne gdy zawiodą z jakiegoś powodu
inne metody będziesz miał możliwość zmiany partycji aktywnej systemowym
partition managerem windows i wtedy ci się odpali też grub. Zmiana
partycji aktywnej zarówno pod windows jak i pod linuksem, nie powoduje
nadpisania windowsowego MBR-u MBR-em linuksowym.