Re: [WINNT] Kopiowanie z uszkodzonego dysku

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Kopiowanie z uszkodzonego dysku
From: "HF5BS" <hf5bs@t.pl>
Date: Fri, 2 Feb 2018 04:44:40 +0100

Użytkownik <radekp@konto.pl> napisał w wiadomości 60367dpo9bu77h0iuuui8tofdvtnu8kr4t@4ax.com">news:60367dpo9bu77h0iuuui8tofdvtnu8kr4t@4ax.com...
Mam uszkodzony dysk (dużo bad sektorów) podpięty przez USB.

Ja bym go podpiął bezpośrednio do portu dyskowego. Z USB w takich przyladkach mam nienajlepsze doświadczenie, do tego, ze potrafi nawet nie zgłaszać rzeczywistych błędów i dostaje się ch*wieco jako rezultat. Miałem dysk, który jebutnął o glebę będąc w obudowie, rzecz jasna, zaszkodziło mu to bardzo, jak i pseudonaprawcze czynności, jakie były przy nim robione, zanim dysk w końcu trafił do mnie. Udało mi się sczytać obraz, co i tobie polecam - każdy ruch siłownika z głowicami przybliża ostateczną katastrofę, dlatego należy najpierw obraz, gdzie sobie głowica tylko ze ścieżki na ścieżkę (pomijak obsługę BS, bo wtedy sam dysk macha i tego ryzyka nie unikniemy. Ale cały pozostały ruch głowic nie będzie się robił. Poza tym absolutnie nic nie kombinować z JAKIMKOLWIEK zapisem, z doświadczenia wiem, że KAŻDY jeden zapis na uszkodzony dysk, potrafi go natychmiast i trwale "uśmiercić". Nawet niekiedy sam odczyt wystarczy, ale ryzyko ostatecznego zgonu minimalizujemy, minimalizując ilość dużych ruchów siłownikiem. Potem operujemy na obrazie. Możemy też, jak ktoś chętny, zrzucić obraz na inny, sprawny dysk i na nim operować. Ważna uwaga i nie podlegająca dyskusji - WSZYSTKIE uszkodzone dyski sczytujemy posektorowo - uszkodzenie może rozwalić metadane i poleganie wtedy na ich logice, to najprostsza droga do straty danych. Wspomniany dysk obraz sczytałem Disk Explorerem (ma opcję), można też stosowną wersją Get Data Back, ale ma się mniejsze możliwości manewru wobec choćby sczytywanego zakresu. Potem GDB na obrazie (jak jest miejsce, uprzednio zrób jego kopię i na niej operuj!) i dane odzyskane. UWAGA - GDB też nie ze wszystkim sobie poradzi, miałem przypadek, ze już w przedbiegach poległ, a jak z piórkiem poradził sobie inny prog., którego nazwy nie pomnę.

--
Pies może złamać serce tylko raz,
kiedy jego własne przestaje bić...