Re: [WINNT] Zepsuta płyta DVD do KŚ 1/2018?

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] Zepsuta płyta DVD do KŚ 1/2018?
From: "HF5BS" <hf5bs@t.pl>
Date: Sat, 23 Dec 2017 03:29:15 +0100

Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <gnthexfiles@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:p1juh0$9qp$1@node1.news.atman.pl...
Zwalonych napędów, co to jedne płyty czytały, a jakiejś innej nie, która
to  płyta czytała się gdzie indziej, nie liczę już.

Oczywiście. Chodziło o sytuację gdy pozostałe płyty są czytane.

Ano. Ja ze swej strony usiłuję nieco po swojemu dociec, którędy w ogóle należało by się tu zacząć poruszać, celem znalezienia "dlaczego tak". Oraz, czy na pewno którakolwiek ze stron ma cokolwiek uszkodzonego.

No, coś jak moje z Wami spory, co do niegrania filmów na YT, pod XP.
Filmy  mogą być w pełni sprawne, odtwarzacz takowoż, a nie odpali się,
bo się (tu:  celowo) nie rozumieją.

Z tym, że płyty to przeciwieństwo WWW. Tutaj zmiany są bardzo rzadko. I jak już to w systemie plików (kolejne wersje UDF) a nie w samym formacie DVD.

No i może właśnie coś-tutaj-ktoś?

Nie aktualizuje się firmware, nie ma takiej potrzeby w czytnikach. Firmware aktualizuje się najwyżej w nagrywarkach, ze względu na pojawiające się nowe barwniki w nośnikach nagrywalnych.

No i ja się nie spodziewam, aby dziś ktoś nie miał nagrywarki. To już nie jest chyba urządzenie sprzed lat nie tak dalekich, które trzeba było oszczędzać, bo sie laser wypalał, czy inna zołza, bądź teściowa...? Dziś nagrywarki są taniutkie, komputery maleją, więc miejsce na drugi napęd "na codzień" jest zbyt cenne. A i lasery trwalsze, niż wówczas. Zatem, spodziewam się, że może jakaś-takaś zmiana nastąpiła, czy to w firmware, czy to w UDF (choćby dodatkowy znacznik, że coś-gdzieś), gdzie cele i mozliwości niechcąco się rozminęły. Dlatego też, w przeciwieństwie WWW, nie zakładam celowego utrudniania działania jakiegoś programu, bo-nie-najnowszy. Może tej zmiany nie rozumie sterownik CD w systemie, albo... Przez jakiś czas używałem (i mam na pokładzie nadal), wtyczki do TC, ktora wrzuca w panel zawartość obrazu ISO/NRG/chyba-coś-jeszcze, jako drzewo plików i katalogów. Niektóre ISO DVD nie wyświetlały zawartości - pusta, a niektóre jedynie dwie pozycje (dokładnie nie pomnę ich nazw), gdzie jedna chyba była krótkim plikiem, że to nie z tej strony, no, uboga zawartość, bez sensu. A wypalony na płycie miał już zawartość OK. Może tak, jak ta wtyczka do ISO - i tam nie czyta właściwej części, tylko ten "przednówek"? Nie pomnę szczegółów wyglądu, ale może kapniecie się, o co mi chodzi?

zauważyłem dużą zależność powodzenia  próby odczytu, od pewnego ważnego
czynnika - jest nim napięcie zasilania (i  jego stabilność), jakie
dostaje napęd.

Na pewno nie zaszkodzi.

Ano. Znów tu miałem sytuację, że nabyłem za grosze jakieś chińskie badziewie tytułem interfejs USB-SATA/PATA/PATA-mini, umiejący, nie bez trudu, pociągnąć trzy takie napędy naraz, nie przeszkadzając im wzajemnie. Dyski mozna powiedzieć, z niezbyt mi na początku rozpoznanych powodów, zachowywały się niezrozumiale różnie. Niektóre ładnie chodziły i nic się nie działo, niektóre kaprysiły marudząc przy transferze nieco za mocno, niż powinny, a jeden, dysk kolegi, podpięty, już na początku po włączeniu, zachiwywał się jak na wolnie, naśladując dźwiękami wydawanymi, ostrzał artyleryjski - tak trzaskał pozycjonerem, jęcząc nim przy okazji, a w laptopie zachowywał się w zasadzie dobrze. Napędy CD, kaprysiły już znacznie mocniej, wykazując błędy odczytu często na sprawnych płytach, choćby świeżo wypalonych, wydając dźwięki konającego smoka. To mnie skusiło, aby zmierzyć napięcie zasilania. 5V było dobre. Ale za to 12, skakało o ponad 1V, bo chińczyk, choć oparł to o przetwornicę, zaniedbał jednakże sprawę stabilizacji, opierając ją jedynie o gałąź 5V, ktora napięcie trzymała i dyski PATA-mini chodziły idealnie, bo one tylko 5V. Ale już SATA kaprysiły. Po prostu, jak napęd uruchamiał swoje mechanizmy, pobór prądu rosnąc, powodował przysiad napięcia, co ogłupiało elektronikę napędu/-ów (więc to zasilacz okazał się be, a badziewiasty interfejsik za cenę 5-10 bochenków chleba jest w porządku). Kto wie, czy tu właśnie, nadmierne skoki napięcia nie powodują, że np. jakaś odmienność w formacie (w sensie konstrukcji systemu plików), czy zmodyfikowanym FW, nie zderzała się z tymi przykucnięciami szczególnie widowiskowo...?

--
Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
(C) Zygmunt Freud.