Re: [WINNT] [ot] awaria geometrii (?) dysku, parokrotne utraty partycji

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] [ot] awaria geometrii (?) dysku, parokrotne utraty partycji
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Sun, 24 May 2015 15:26:46 +0200

Użytkownik "1634Racine" <1634Racine@1634Racine.pl> napisał w wiadomości news:5561b84d$0$2199$65785112@news.neostrada.pl...
1634Racine in news:5561abf2$0$8368$65785112@news.neostrada.pl
ACMM-033 in news:mjranq$6r8$1@node2.news.atman.pl
Użytkownik "1634Racine" <1634Racine@1634Racine.pl> napisał w wiadomości news:5560fbde$0$8389$65785112@news.neostrada.pl...
no to przerabiajMY:
co i jak, i czym wykonac, by - nie formatujac calego hdd i majac kopie wszelkich danych spoza part. systemowej - zreperowac geometrie
dysku?  :)
Na początej TestDisk i korekta geometrii, po skorygowaniu zapisać ją i zregenerować MBR, inaczej zmiana nie będzie zapamiętana.
http://i.imgur.com/FBufpNO.png
-  z tego wiemy, ze 2 zachodzi na 1, a 3 zachodzi na 2 + wiemy troche
JAK, ok., w zwiazku z powyzsza info, za co (i dlaczego) zabrac sie tutaj: http://i.imgur.com/JwNmcDo.png ?

dodaję jeszcze to:   http://i.imgur.com/xmGNjL0.png

Pachnie mi to jakąś pokopaną narzędziówką. Geo jest raczej dobra, a syf idzie od narzędzia, które ma błąd, chyba źle przelicza CHS, albo ma zaszytą geometrię xx 240 yy i na siłłę chce coś poprawiać. Nie podpowiem co, trzeba to znaleźć, jeśli się da. Jeżeli masz możność edycji tablicy partycji, to dla obecnego układu wpisz każdej wartości: (OCZYWIŚCIE, NAJPIERW WSZYSTKIE DANE NA BOK - OBECNA OPERACJA "ZNISZCZY DANE!) primary dla każdej, HPFS dla każdej (nie jest to takie istotne, ale systemowi łatwiej się poruszać, gdy znacznik jest prawidłowy, ja na dużym kompie mam OIDP znacznik FAT32, a partycję NTFS i wszystko hula jak należy, więc nie zmieniam, na liście znaczników nie ma NTFS, więc ustawia się HPFS), flaga aktywności dla pierwszej
Teraz wartości CHS, oraz LBA odpowiednio:
1. początek 0 1 1, koniec 1566 255 63, reserved 63, LBA 25173792 (pierwsze reserved jest dla głowicy zerowej na ścieżce zerowej, czyli pierwsze 63 sektory, 0 0 1 jest to MBR i wiadomo, ze nie może być poczatkiem partycji, zwykle na niej pakuje się czasem bootmanagery, czy inne specjalności, ale nie jest to niezbędne i można własnymi siłami umieścić bootsektor zaraz za MBR (czyli 0 0 2 - ale trzeba już wiedzieć, jak to zrobić, bo automaty tego nie ogarniają...) i taki system będzie normalnie wstawał i działał, co mogę wykazać i udowodnić) 2. początek 1567 0 1, koniec 2871 255 63, reserved 25173855, LBA 20964825 (reserved jest sumą poprzedniego reserved i LBA, oraz ewentualnego wolnego obszaru między partycjami) 3a. początek 2872 0 1, koniec 91201 255 63, reserved 46138680, LBA 1419021450 3b. początek 2872 0 1, koniec 91200 255 63, reserved 46138680, LBA 1419005385

Ad 3a/3b - trudno mi na odległość określić, czy dysk ma tyle fizycznych sektorów, 3a może się nie zmieścić i nawet, gdy partycję da się utworzyć i sformatować, narzędzia mogą płakać, że partycja jest dziwna, a system z dziwkami może nie chcieć, bo on prawomyślny, zatem bezpieczniejszą opcją do ustawienia będzie 3b, to jest raptem niecałe 8MiB różnicy (dokładniej - 8225280 bajtów na 16065 sektorach), w dzisiejszych dyskach to tyle, co nic, więcej się traci na slack space. A to już powinno spokojnie się zmieścić. Mam nadzieję, że poradzisz sobie z edycją dysku? (nalezy być bardzo ostrożnym, pomyłka nawet o jeden sektor może zniweczyć wysiłki, o ile tylko...) To jest RĘCZNA edycja tablicy partycji!!! Pamiętaj, aby po tej edycji zrestartować, choć jeśli to dysk zewnętrzny, to może system wciągnie nowy układ (oczywiście, dysk wpięty do innego, działającego systemu, nie pozwól, aby go naprawiał, jeśli zechce), wymaż podpis dysku, bez tego może (prawie na pewno) nie zechcieć wstać, a potem sformatuj tak utworzone partycje, mam nadzieję, że nie będzie płakał nad niewyzerowanymi superblokami, tu: bootsektorami. Może być szybki format, jeśli dysk jest sprawny. Masz zdrowy układ i jeśli coś i tym razem coś sie poknoci, to masz problem - musisz znaleźć program, który robi ci na złość. Przeliczyłem to porządnym kalkulatorem (sam go wyremontowałem, a wzięty był z fajansu - model DR-8620) i powinno wszystko grać. I na koniec - pamiętaj, aby backupy usunąć dopiero, gdy wszystko zabangla na swoim miejscu!!!

--
Spamerzy: 814605413 222768000 616285002 845383900 224093185
(będzie ich więcej, gdy zadzwonią)