Re: [WINNT] [ot] awaria geometrii (?) dysku, parokrotne utraty partycji

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] [ot] awaria geometrii (?) dysku, parokrotne utraty partycji
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Sun, 24 May 2015 03:50:00 +0200

Użytkownik "1634Racine" <1634Racine@1634Racine.pl> napisał w wiadomości news:5560fbde$0$8389$65785112@news.neostrada.pl...
no to przerabiajMY:
co i jak, i czym wykonac, by - nie formatujac calego hdd i majac kopie wszelkich danych spoza part. systemowej - zreperowac geometrie dysku? :)

Na początej TestDisk i korekta geometrii, po skorygowaniu zapisać ją i zregenerować MBR, inaczej zmiana nie będzie zapamiętana. Po restarcie dobrze by było od razu spod TestDiska sprawdzić, czy zmiana się utrwaliła, jeśli nie, to znaczy, że BIOS bruździ, wtedy trzeba sprawdzić, czy dostęp jest ustalony na LBA. układ dla lba CHS, to xx 255 63, a ty pewnie masz xx 240 63, lub coś w tym stylu. Nie podpowiem, czy nie rozwiązało by sprawy jednak zaoranie dysku, wraz z zamazaniem MBR, a następnie spod systemu (oczywiście wystartowanego w innym kompie, lub MiniXP z pakietu Hiren'sBCD) zainicjować dysk (jako statyczny rzecz jasna) i założyć mu żądane partycje, tę gdzie ma być system uaktywnić, po skopiowaniu na nią plików wystartuje ona, na pozostałe partycje skopiować ich zawartości, odpalić system i przeliterkować partycje do żądanych literek, jeśli się zmieniły. ALbo od poczatku nie rzeźbić, tylko od razu ze "złą" geometrią podzielić dysk, zrzucić dane z powrotem... i nawet, gdy coś rozrzeźbi partycje, to z takiego samego na ten sam układ, więc nie zmieni się nic. Ale tu nie daję gwarancji, nie testowałem wystarczająco.
Backupy skasować dopiero, gdy to wszystko ruszy!!!
Już naprawiałem takie przypadki, tylko już mi uleciały szczegóły, przyczyną jednej z awarii było któreś narzędzie, trochę potrwało, zanim je wyśledziłem, bo po poprawie, jakiś czas potem znowu geometria padała. Co to za narzędzie i czy w ogóle narzędzie, to nie pamiętam, ale na stówę ustaliłem program - źródło problemów. Bo dwie mogą być awarie - uszkodzenie wpisu w MBR (nie pamiętam, czy i nie w superbloku), albo przestawienie się w biosie dostępu do dysku z LBA na LARGE, lub odpowiednio, jeśli to siedzi pod innymi nazwami. Jeśli to drugie, to rzeźbienie w pierwszym nic nie da. Choć popsuć raczej nie powinno. Sprawdziłbym u siebie i podzielił się wynikami, bo mam kilka wolnych sprawnych dysków, ale maszyna, na której to "trenowałem" stoi obecnie popsuta - nie wstaje nawet zasilanie, a nie chce mi się jej teraz macać, jakaś taka niechęć...

--
Spamerzy: 814605413 222768000 616285002 845383900 224093185
(będzie ich więcej, gdy zadzwonią)