[WINNT] napęd DVD SATA widoczny przez system jako dysk wymienny, win xp

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] napęd DVD SATA widoczny przez system jako dysk wymienny, win xp
From: "tolek" <tolek@niedla.spamu>
Date: Mon, 21 Jul 2014 21:37:11 +0200
System zgłupiał jak podłączyłem padający stary dysk PATA (na taśmę) dysk z innego systemu (celem zrobienia kopii danych) przez przejściówkę PATA-USB. A że podłączany dysk się rozsypuje (windows go widzi i za chwilę tak jakby został odłączony i od nowa go wykrywa, pod knoppixem widać go bez problemu) to zgłupiały mi przydziały napędów i mój napę DVD SATA jest teraz widziany jako dysk wymienny. W związku z czym zniknął on w menadżerze urządzeń z grupy napędów CD-DVD i wskoczył w grupę dysków - przez co programy korzystające z napędu DVD - np. EAC przestał go widzieć na liście napędów do wyboru. Literę przyporządkowaną dotychczas napędowi system zachował bez zmian.
Porada zawarta tutaj
http://searchengines.pl/topic/101742-nap%C4%99dy-widoczne-jako-dyski-wymienne/
Czy tutaj
http://www.forumpc.pl/topic/89473-naped-pioneer-dvd-rw-dvr-216d-widzi-jako-dysk-wymienny/
nic nie wnosi do przypadku.
Zgodnie z zaleceniami usuwałem dla pewności wszystko hurtem i kanały IDE jak i kanały SATA w menadżerze urządzeń i restart. Próbowałem też odinstalowywać wskazany dysk wymienny z poziomu zarządzania dyskami, ale po każdym restarcie uparcie powraca jako znów dysk wymienny zamiast napęd.
System po wstaniu od nowa odbudowuje tą samą zaburzoną logikę napędu DVD.
W "Mój komputer" jak się kliknie prawoklikiem na wskazanym mutancie "dysk wymienny" to można z polecenia "Wysuń" bez problemu wysunąć tackę znikniętego napędu. Próba otworzenia zawartości płyty z danymi wstawionej do tego napędu kończy się komunikatem, że dysk nie jest sformatowany i czy chcę go sformatować.