[WINNT] Jak położyłem obok siebie dwie Windy XP tak, aby się nawzajem "n

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Jak położyłem obok siebie dwie Windy XP tak, aby się nawzajem "nie widziały".
From: "Anerys" <spam.nie.jest@spoko.pl>
Date: Mon, 27 May 2013 23:07:38 +0200
Zgodnbie z obietnicą, porobiłem próby i udało mi się połoyć dwie "Windy" XP tak, aby się nie widziały nawzajem. Przy okazji sprawdziłem, czy uda się dzięki tym manewrom wyrzucić hibernację w bardziej przystające miejsce, ale się nie udało, hibernacja zawsze uskutecnia się na partycji, z której ostatecznie uruchomiła się nasza Szklarenka. Trzy wersje, 1. Dwie Windy obok, bez wydzielania osobnego miejsca na plik wymiany. 2. Jak obok, ale dodałem na początku trzecią partycję, na którą wyprowadziłem plik wymiany i pliki boot, co umożliwiło pozbycie się ich z partycji systemowych, 3. całkiem od nowa położone to, co zrobiłem w pkt 2.

Pomoce "naukowe" to Hiren's Boot CD, z programem Partition Wizard, do ukrywania, odkrywania, aktywowania i usuwania aktywności partycji. Pisałem, że miałem kłopot z osobną maszyną, ale udało mi się ją zestawić, więc pojechałem. Możliwe, ze pewne ruchy były zbędne, ale ja jak kot, może trudniej i gorzej, ale drogą pewną, sprawdzoną... Na początek - wyczyszczenie dysku z partycji, i tak na nim nic nie było, 80GB, więc spoko wystarczy. Założyłem dwie równe wielkością partycje podstawowe i nadałem pierwszej atrybut aktywności. Uwaga do partycjonwania PWHE - gdy dysk jest czysty, na dole, pry zakładaniu, wymieramy align to cylinder. Drugiej partycji na razie nie trzeba ukrywać. Tam gdzie nie wspominam, będzie to NTFS. Instalka, wybranie tej aktywnej partycji, poszło. Po zainstalowaniu, uruchomiłem menedżer dysków i odebrałem literkę druiej partycji. Restart, HBCD MiniXP, PWHE (Partition Wizard Home Edition), nadałem aktywność drugiej partycji, co automatycznie odbiera ten znacznik dotychczas "aktywnej". Pierwszą partycję ukryłem, tym razem było to już konieczne. Restart, instalka, poszło. Po instalacji znow restart, HBCD i MiniXP z PWHE, odkrycie pierwszej partycji i znów restart, by uruchomić nową Windę. Menedżer dysków, odebranie drugiej partycji literki. Teraz edytujemy boot.ini, aby jego wpisy wskazywały na windę, którą chcemy uruchomić. Możemy też zdecydować, która z partycji będzie boot, przez nadanie jej znacznika aktywności. Można zostać przy tej drugiej, można przerzucić się na pierwszą, można z menedżera to przełączyć, ale bezpieczniej wydaje mi się zrobić to zewnętrznie z PWHE. Pamiętać należy, że zabieranie literek uda się tylko wtedy, gdy będzie tożsamość między partycją boot, a systemową (w sensie - boot, to ta która pierwsza odpala, systemowa - na której leży uruchamiany system), inaczej system się zaprze i uniemożliwi manewr. Pamiętać też należy, że jeśli chcemy zrobić taki numer, to NIE MOŻE być ŻADNEGO powiązania systemu z plikami leżącymi na partycji, której odbieramy literkę. Jeśli na obu partycjach mamy prawidłowe pliki boot.ini, tzn. żeby ich wpisy prawidłowo adresowały partycję systemową, to sobie możemy wybrać, z której będziemy odpalać. Jeśli zdecydujemy się na to, że partycja boot nie będzie zmieniana, to sprawdźmy, czy na niej są pliki biit.ini, bootfont.bin (jedyny plik nie niezbędny do uruchomienia, ale lepiej go zostawić), ntldr, oraz ntdetect.com, na drugiej partycji możemy te pliki usunąć.
Po takich manewrach następująco wyglądają:

Lista uruchomieniowa (edytowana przeze mnie w boot.ini):
z partycji pierwszej:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/de7cbc1bf439a76c.html
z partycji drugiej:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/914e937fd7d532d6.html

lista Menedżera Dysków:
z partycji boot pierwszej, uruchomiony system na pierwszej:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e46f7abc90c11123.html
z partycji boot pierwszej, uruchomiony system na drugiej:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/487182d1b3497973.html
z partycji boot drugiej, uruchomiony system na pierwszej:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/49d41d62ed489e70.html
z partycji boot drugiej, uruchomiony system na drugiej:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2e58e971765f9d2b.html
Zdjęć Total Commander-a nie ma, nie były potrzebne do zobrazowania.

Mając to, postanowiłem zmienić układ partycji, nadal z zachowaniem wzajemnej "niewidoczności" partycji, ale, żeby miały wspólny plik wymiany. Znów więc PWHE, na początku zrobiłem miejsce na partycję FAT (ta partycja w NTFS była by bez sensu), 2 GB (w megabajtach 2048, nie dawać więcej, bo rozmiar bloku zrobi 64KB, a z pewnych względów wolałem zostać przy 32kB). Partycje z Windami znów zrobiłem po równo. Jeśli mimo cyzelowania rozmiarów będzie z tym kłopot, i/lub będzie zostawiać dziury, należy odhaczyć wtedy praszka przy "Using Enhanced Data Protecting Mode", wtedy powinno to zrobić, chć manewr ten może potrwać dłużej, czasem niewiele, czasem bardzo długo... u nas będzie niewiele. Może się w międzyczasie zdarzyć, że PWHE uszkodzi system plików, wystarczy wtedy z menu programu wybrać "check filesystem" z opcją naprawy. Jeśli partycja straci literkę, trzeba ją tymczasowo nadać, także z menu w programie i wtedy zbadać partycję. Ostateczny układ partycji, to [A][B][C] (nie mylić z literkami X:\). Program PWHE nie robi drobnych zmian najlepiej (nie mam pod ręką innego, by opisać procedurę), może okazać się konieczne dłuższe cyzelowanie, aby wypełnić dziury. Po wycyzelowaniu pamiętajmy o fdisk /mbr i dopiero wtedy start systemu. Ustawiamy znacznik "aktywna" dla B, przeedytowujemy pliki boot.ini na partycjach (jeśli na którejś nie ma, to kopiujemy z sąsiedniej - będą potrzebne) aby ich wspisy wskazywały prawidłowo na nowy układ, restartujemy HBCD i odpalamy DOS, wykonujemy fdisk /mbr (manewr prawie na pewno potrzebny, inaczej system nie wstanie, lub posypie błędami, a literki się pomieszają), odpalamy, by uruchomiło się z tej partycji, która jest oznaczona jako aktywna (wystarczy, jeśli dla danej partycji jedyny wpis w boot.ini wskazuje tylko na nią), inaczej nie da się sąsiednim pozabierać literek... no, menedżer dysków, zdejmujemy literki, po zmianie możemy w menedżerze przeptaszyć aktywność z B na C, menedżer, zabieramy literki sąsiadkom, ponownie uruchamiamy MiniXP z HBCD, z dowolnej partycji kopiujemy na utworzoną partycję FAT 4 pliki - ntldr, ntdetect.com, bootfont.bin i boot.ini, który musimy wyedytować przed kontynuacją, aby wpisy w nim wskazywały na nowo urądzone partycje, wpis musi kierować do pozycji w tablicy partycji, nie do jej fizycznego położenia. Po wyedytowaniu wpisów, partycji tej nadajemy atrybut aktywności (można z Windy od razu), restart, resztę zrobimy już bez użycia HBCD, spod samych Wind. Po restarcie kolejno wybieramy pozycje 1 i 2 (2 oczywiście po skończeniu czynności przy 1) i spod Eksploratora wchodzimy w katalog c:\WINDOWS\system32, w nim dajemy PPM, Nowy, Folder, nadajemy mu nazwę SWAPFILE.LNK. Nazwa i lokalizacja nie jest krytyczna, ja tak wybrałem, ktoś może zdecydować się na inną nazwę i lokalizację, jeśli tak chce, jeśli mu tak wygodnie. Folder MUSI być pusty, inaczej nie uda się nam następna czynność. Zamontujemy bowiem partycję FAT, której zabraliśmy literę. Czemu jej zabraliśmy? Bo nie będzie potrzebna, poza tym po tym co zrobimy, jeśli literka nie będzie zabrana, system co rusz będzie pluć o wyczerpywaniu się miejsca na dysku o literce przypisanej tej partycji. Uruchamiamy menedżer dysków (start, uruchom, diskmgmt.msc), PPM na partycji FAT, Zmień literę dysku i ścieżki, pojawi się okienko, jeśli partycja będzie zamontowana, to zobaczymy punkt montowania, jeśli nie, będzie puste. Dodaj, ptaszymy Zainstaluj w następującym pustym folderze..., przeglądaj (możemy też z tego miejsca utworzyć nasz katalog-punkt montowania), zaznaczamy utworzony wsześniej katalog, wyszarzony dotad przycisk OK zaświeci się, zatwierdzamy, gotowe. Ikonka w eksploratorze zmieni się, co oznacza, że partycja jest już zamontowana. Teraz musimy zmienić wskazanie na lokalizacji pliku wymiany, tylko z Rejestru, nie da się z ustawień pamięci wirtualnej, choć okienko ustawień potrafi wyświetlić ścieżkę lokalizacji. Otwieramy edytor rejestru, klucz HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management, wartość wielociągu PagingFiles, ciąg (w przykładowej maszynie) C:\pagefile.sys 2046 4092 zmieniamy na to, co przed chwilą zostało zamontowane, czyli c:\WINDOWS\system32\SWAPFILE.LNK\pagefile.sys 2046 2046, czyli wartości minimum i maximum dajemy jednakowe, na 99.999% wystarczy. Po wpisaniu nowego ciągu wszystko jest już ustawione. Restart i odpalamy z kolejnej partycji, powtarzamy czynności.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/27fd3c8d6750aca6.html

Plik boot.ini: (na pewno połamie...)
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (1)" /noexecute=optin /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (2)" /noexecute=optin /fastdetect

Po ponownym uruchomieniu z każdej partycji możemy już usunąć pliki startowe, które mamy na naszej partycji FAT i na niej muszą pozostać. Hibernacja niestety jest przypisana per Winda i nie dało jej się tym manewrem wywalić na bok.

Lista uruchomieniowa (edytowana w boot.ini):
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b503cbb50442c1c0.html

Lista menedżera dysków:
z partycji B:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3972d94f4074a3db.html
z partycji C:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/df9f39c96711313e.html

Tak widać punkt montowania z programu Total Commander:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/915731be52eac6e1.html

Tak z TC widać rezultat ostateczny - pliki boot już na naszej partycji FAT, usunięte z partycji systemowych, swap też wyrzucony tamże.
Widok plików ukrytych włączony, tu naprawdę nic nie ma w katalogu głównym:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/8150559f58ca22c0.html
Dla obu partycji wygląd jest identyczny, więc nie powtarzałem zdjęcia.

Tak wygląda wpis w Rejestrze:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/27fd3c8d6750aca6.html

Cały zestaw zdjęć z opcji 2 (dotychczasowe dwie partycje ściśnięte, a na zwolnione miejsce nowa partycja FAT), powtarza się w opcji nr 3 (od początku 3 partycje i pod tym kątem kładzione Windy), więc obrazki nie będą powtórzone, nie muszą - odpowiednie linki kierują do takich samych rezultatów. Natomiast samą instalację na od nowa 3 partycjach robi się jednak inaczej i rzecz przedstawia się tak:

PWHE, wyczyszczenie dysku z partycji, tworzymy je od nowa. Align wybieramy "to cylinder". Pierwsza partycja, wpisujemy ręcznie 2048, FAT, primary. Nastęone dwie, też primary, NTFS, po równo. Układ [A][B][C], gdzie A, to nasza FAT, o wielkości 2GB (nie wpisywać więcej (można, ale nie trzeba) niż 2048, bo się cluster zrobi 64kB, a ja opisuję dla 32kB), B i C NTFS. Partycji B nadajemy znacznikk aktywności, A i C ukrywamy. Instalujemy system, po zakończeniu instalacji odkrywamy partycję C i aktywujemy, ukrywamy B, instalujemy. Po zakończonej instalacji aktywujemy znow B, odkrywamy A i C, i czyścimy podpis dysku fdisk /mbr (dla pewności, aby wstało po dalszych manewrach), startujemy, uruchomi się system z B, jak się załaduje, to uruchamiamy menedżer dysków i zabieramy literki sąsiednim partycjom. Potem PPM na C (nie szkodzi, że nie ma literki) i zaznaczamy jako aktywną, restart, jak załaduje się z C, również zabieramy literki sąsiadkom, następnie PPM na A, aktywujemy, restartujemy tym razemz płyta HBCD, pod którym uruchamiamy Total Commander. Kopiujemy (z dowolnej z partycji) pliki systemowe na partycję A, edytujemy boot.ini jak wyżej podane parę akapitów temu, zapisujemy, restart - i już mamy osiągnięty stan, o jaki chodzi. Teraz pora wyrzucić plik wymiany na A... Opis jak w wersji drugiej, już podany wyżej. Obrazki także, są identyczne.

Opis jest działający (także pardon za chaotyczne pisanie, tak to jest, jak się nie ma weny na dopieszczenie tekstu, starałem się nie robić błędów orto i gramatycznych, czy też literówek, ale mogło mi się nie udać), powstawał na bieżąco, maszyna ładnie działa na obu instalkach, windy "nie widzą" siebie, ani partycji z plikiem wymiany, a widzą wspólny plik wymiany. Uwaga końcowa - nie powinno się bez potrzeby montować odmontowanych partycji, z użyciem literki, gdyż może później być trudno tę literkę zdjąć, da się, ale to nie musi być najłatwiejsze, bo system może zaprzeć się i zakomunikować, że literki zdjąć nie pozwoli, trzeba się będzie pogimnastykować. Jeśli bedzie to potrzebne, to lepiej podmontować do jakiegoś katalogu, punkt montowania skasować jest łatwo. No chyba, że ktoś postanowi, że chce widzieć drugą partycję normalnie...