Re: Zakup Windows 7

Autor: Grzegorz Niemirowski <gnthexfiles_at_poczta.onet.pl>
Data: Sun, 21 Apr 2013 13:48:45 +0200

1634Racine <1634_at_Racine.pl> napisał(a):
> mam nadzieje, ze pomalu dobijamy do portu :)
> rozumiem wiec, ze w7 ma po prostu natywnie zainstalowany virtual pc.

Nie ma, trzeba sobie ściągnąć. Jeśli gdzieś napisałem, że jest już natywnie
zainstalowany to moja pomyłka, przepraszam.

> I na tym mozna wieszac kazdy vhd - takze dolaczony do w7 (kupowany razem z
> w7) plik "xp.vhd".

Kupowany tak, dołączony nie - też trzeba ściągnąć. Ale generalnie tak, można
uruchamiać systemy operacyjne z wirtualnych dysków VHD.

> A instalacja w w7 PROGRAMU chodzacego tylko na xp powoduje tak naprawde
> jego instalacje na xp z virtual pc.

Nie. Jak to sobie wyobrażasz? Skąd Windows 7 ma wiedzieć, że to jest program
chodzący tylko na XP? Uruchamiasz normalnie wirtualkę XP, zwącą się XP Mode,
i tam instalujesz. Jeśli instalator tworzy skróty w menu start, to Virtual
PC stworzy dla nich odpowiedniki w menu startowym Windows 7. Tam jest folder
"Virtual PC' a w nim podfolder "Aplikacje [nazwa maszyny wirtualnej]" i tam
są skróty z elementem docelowym w rodzaju %SystemRoot%\system32\rundll32.exe
%SystemRoot%\system32\VMCPropertyHandler.dll,LaunchVMSal "Windows XP Mode"
"||b703b886" "OE PowerTool". Kliknięcie takiego linku powoduje start maszyny
wirtualnej w tle i uruchomienie danej aplikacji. Virtual PC łączy się
zdalnym pulpitem (tzn. protokołem RDP) do maszyny wirtualnej i wyświetla Ci
okna tej aplikacji (to jest taka funkcja nowszych wersji RDP, że możesz
widzieć tylko niektóre okna zdalnego komputera, a nie cały pulpit). Dzięki
temu nie widzisz dużej różnicy między uruchamianiem aplikacju
zainstalowanych na Win7 a na XP. Różnica jest taka, że aplikacje z XP mają
ten swój charakterystyczny wygląd, i że jeśli maszyna nie była już
wystartowana, to uruchamiają się dłużej, bo się musi ten wirtualny XP
odhibernować. Nie startuje bowiem razem ze startem Siódemki.

> Jesli odpale PROGRAM tak zainstalowany z poziomu w7, to widac tylko
> program, wirtual pc jest w tle.

Tak. A jak maszyna wirtualna jest widoczna, to Ci powie, że musi ją najpierw
schować. Ale znów poprawiam: nie zainstalowany z poziomu Win7, tylko
uruchomiony ze skrótu w Win7. Proces instalacji na Win7 się absolutnie nie
zmienia, system nie wnika czy to jest program dla XP i czy ma działać w
wirtualce. Musisz sam tą wirtualkę włączyć i w niej instalować dany program.

> Wyzej piszesz, że "(...) nie ściągając XP Mode (...)" <-- to jeszcze
> mozna miec doinstalowane dodatkowo cos takiego,jak "xp mode"? Fakt,
> czytalem tu i tam w sieci o doinstalce "xp mode"...

Przecież ciągle to wałkujemy :) XP Mode to maszyna wirtualna z Windows XP.
Czyli jest to plik VHD zawierający wirtualny dysk. Chyba jest też tam mały
pliczek ustawień maszyny (ilość RAMu, konfiguracja sieci itp). Virtual PC to
aplikacja, która tworzy i uruchamia maszyny wirtualne, jest to tzw.
hypervisor.

> A co to jest wobec tego? Co to jest, technicznie rzecz ujmujac?

Plik z XP. W sumie to jest prawie to samo, co plik ISO. Tylko, że ISO jest
wirtualnym CD/DVD, a VHD to wirtualne HDD.

> I jaki sens tego doinstalowanego xp mode, skoro juz mam w w7 natywne
> virtual pc i mozna kazdy program tylko dla xp na tym uruchomic?

Jak sama nazwa wskazuje, jest to wirtualny PC a nie wirtualny Windows. Na
Virtual PC nie możesz uruchamiać żadnych aplikacji. To jest program do
uruchamiania systemów operacyjnych (nie koniecznie Windows). Tworzysz w
Virtual PC wirtualny komputer i instalujesz na nim jakiś system operacyjny.
Jak ten system zainstalujesz, to sobie możesz uruchamiać w nim programy.
Chodzi o to, że ten system nie chodzi na fizycznym sprzęcie, tylko
wirtualnym, tworzonym przez Virtual PC. XP Mode to są po prostu pliki
takiego wirtualnego komputera, czyli jego konfiguracja sprzętowa + twardy
dysk. Virtual PC wczytuje tę konfigurację, uruchamia według niej maszynę
wirtualną i bootuje to, co jest w pliku VHD. A jest tam XP, więc uruchamia
się XP.

> Po co
> jeszcze xp mode?

Bo komputer bez twardego dysku trochę słabo działa. Oczywiście możesz sobie
stworzyć pusty dysk, ale musisz jakiś system tam w końcu postawić. Więc jak
ktoś ma instalkę XP na CD, to może sobie w Virtual PC stworzyć maszynę
wirtualną, w ustawieniach CD wskazać swój fizyczny CD-ROM, wrzucić tam
płytkę i uruchomić maszynę. Ona się wtedy zabootuje z tej płytki i będzie
można sobie zainstalować w ten sposób XP na maszynie wirtualnej. Całe XP
Mode polega po prostu na tym, że ten krok masz już wykonany i nie musisz
samodzielnie instalować XP. Po prostu dostajesz dysk z zainstalowanym XP (no
i licencję :)). Możesz go uruchomić pod Virtual PC albo jakimś innym
oprogramowaniem wirtualizacyjnym, np. VMware czy VirtualBox. Co prawda w
tych dwóch ostatnich przypadkach ten wirtualny XP będzie się czepiać, że
trzeba go aktywować, ale to już jest kwestia licencyjna a nie techniczna.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/