Re: [xp[hdd] :-( !!! uszkodzona 'glowna tabela plikow' - jak odzyskac ?

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Thu, 27 Dec 2012 22:50:40 +0100

Użytkownik <profesor.fir_at_gmail.com> napisał w wiadomości
Dzis jakis czas temu zdarzyl mi sie smutny wypadek
Killnalem kompa przy zamykaniu systemu (bo cos zmulil)

** To możesz mieć bardzo nieciekawie. Proces zamykania jest daleko bardziej
newralgiczny, niż uruchamianie - zapisywane są ustawienia, zamykane pliki,
jeśli go zresetujesz w momencie pisania do MFT - masz cienko.

\i niestety po uruchomieniu ponownym okazalo sie
ze moj zewnetrzny dysk na usb (1GB WD) ma uszkodzona
'glowna tabele plikow'. Chkdsk nie deje sie uruchomic
tj zwraca

C:\Documents and Settings\Administrator>chkdsk /f h:
Typ systemu plików to NTFS.
Etykieta woluminu: Elements.
Uszkodzona główna tabela plików. Przerwano CHKDSK.

** Jeśli masz możliwość podpiąć go w innym kompie, z programem Get Data Back
for NTFS (płatny niestety, a trial nie oferuje zapisu), powinien być na
wsześniejszych płytkach Biren's Boot CD, to spróbuj. Program nie jest
wszechmocny, ale bywa, ze potafi zrobić cuda. Ale też bywa, że legnie na
starcie, nie da się tego określić na odległość.

probowalem programem testdisk ale nic to nie dalo

** Nic nie rób, jeśli nie robiłeś w takich sytuacjach obrazu dysku. 1GB to
niewiele, praktycznie w każdym systemie znajdzie się na to miejsce.

(znalazl partycje, dalem zapisz partycje - ale nic sie nie zmienilo -
partycja zdaje sie jest ok, uszkodzenie jest

** AŁAAAAA!!! Możesz mieć cienko (ale nie musisz). Strzeżonego... należy
absolutnie wystrzegać się JAKICHKOLWIEK zapisów na dysk, w sytuacji, gdy są
uszkodzone jego struktury logiczne.

dalej w MFT, mbr zdaje sie tez nie ma nic do tego,
mam nadzieje ze przez zapisz partycje czegos nie dopsulem,

** Ja też mam, choć może być dwojako (obie opcje przerabiane osobiście) a.
nie uszkodziło się nic i możliwość odzysku danych pozostała, b. wystarczyło
nadpisać jeden newralgiczny element struktury i możność odzysku przepadła.

ale moze nie, W kazdym razie nie wiem jak zapuscic naprawianie MFT, z tego
co wiem chyba sa jakies metody )

** oddaj może jakiemuś znajomemu informatykowi, ale nie takiemu
niedzielnemu. NTFS jest bardzo skomplikowanym systemem, odporność na
uszkodzenia ma, ale nie jest niezniszczalny. Zasadniczo - operacje są
atomowe i zwykle się to sprawdza. Ale bywa z rzadka, że trafi "pomiędzy
sztachety" i się połamie. Pozostaje mieć nadzieję, że uszkodził się początek
MFT, a wtedy można próbować nadpisać go kopią poczatku (zwykle 1 cluster, 4
kB, ale trafiało mi się, że zwierciadło miało 32KB) - MFTMirr, w sprawnym
filesystemie powinny być identyczne. Sama MFT ma pierwsze 8 clusterów
określone niejako na sztywno - jako plik (w NTFS wszystko jest plikiem) jest
także określona sama w sobie. Nie rozgryzłem jeszcze linkowania, mogło się
uszkodzić. Mogło się uszkodzić przypisanie w Boot-sektorze wskazania na MFT
i MFTMirr, wtedy raczej należało by to ręcznie odnaleźć (nie jest to trudne,
jeśli wie się, czego szukać, ale może byc czasowo upierdliwe) i poprawnie
podlinkować korygując wpis.

** Spróbuj zrobić tak:
** Znajdź w sieci obraz płyty Hiren's Boot CD, wypal, dysk włóż do drugiego
kompa, gdzie jest na jego dysku miejsca tyle, ile zajmuje uszkodzona
partycja (pamiętaj - NIC nie zapisuj na uszkodzonym obszarze, konsekwencje
mogą być BARDZO poważne, włącznie z całkowitą utratą danych). Odpal z ekranu
startowego mini-Windows-XP, normalnie uruchamia się ok 1-2 minut, ale przy
uszkodzonych strukturach może to trwać bardzo, bardzo długo. Jest możliwość,
że mini-XP zobaczy strukturę plików, ale nie musi. Na tej samej płycie jest
też program GParted, to dedykowane distro Linuxa, jeśli XP nie odczyta
plików, to odpal, śmiało, nic się dyskowi nie stanie, zasadniczo distro to
służy do manipulacji partycjami, ale może też służyć do ratowania danych - z
zawartego menedżera plików spróbuj wejść w partycję i skopiuj dane NA INNY
DYSK, nie wolno kopiować na uszkodzony. Możesz tez spróbować odpalić
Ubuntu-live, czy polecany od jakiegoś czasu Knoppix-live, cały czas
pamiętając, ze na uszkodzoną partycję nie wolno ci absolutnie nic zapisać
(to zrobisz później, po odzyskaniu danych). Dlatego nie wolno, gdyż możesz
uszkodzic nadzieję ostatniej szansy - indeks pliku(-ów), które to struktury
uzupełniają się między sobą i z jednej można próbować odtworzyć drugą.
Miewałem zresztą takie uszkodzenia, że chdsk stawał okoniem, a partycja
nawet była widoczna - kwestia kilku niewłaściwych bajtów we wrażliwym
miejscu.

Na dysku mam zyliony plikow srednbiej waznosci (duzo muzy
i tutoriali itp) ale zwsze szkoda :-( (HELP!)

** Proces odzysku z NTFS, którego struktury uległy uszkodzeniu (musiałeś
mocno się postarać...), jest bardzo newralgiczny, jeden niewłaściwy ruch
może zaprzepaścić szansę powodzenia. Jeśli nie narzeźbisz nic z
zapisywaniem, to raczej nic się ponad to nie uszkodzi, ale jeden zły zapis i
można się wieszać. Jeśli nie czujesz się na siłach, to "uderz" do jakiegoś
dobrego znajomego, ale takiego, co się rzeczywiście na tym zna (mówię
śmiertelnie poważnie), a nie kojarzy, ze NTFS to taki zmodyfikowany system
telewizji kolorowej w USA, albo jego główna znajomość kompa, to gówniany
fejzbuk, śmieciowy twiter, czaty, stronki z lejdigagami i biberami (*), czy
inne badziewia. Postaw dobrego browara, albo kilka - i do dzieła.

(*) Nie piję do artystów czy serwisów, choć za nimi nie przepadam - piję do
mody na nich.