Re: Windows 8 - czy ktoś sobie zakpił?

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Wed, 28 Nov 2012 12:17:49 +0100

Dnia Sun, 25 Nov 2012 13:09:31 +0100, Marek napisał(a):

> Pracuję w Adobe RGB jeśli robi to różnicę.

Dużą. Druk idzie jednak z CMYK + dodatkowe farby. Konwersję kolorów zrobić
trzeba, gdyż Adobe RGB jest jednak szerszą przestrzenią, niż CMYK. Jak to
zrobić? Metod jest kilka, a każda swoje zniekształcenie wprowadza. :D

> Jednakże w przypadku farb metalicznych ma to niewielkie znaczenie gdyż w
> miejscach odblasków i tak widzimy inne kolory. Nie musimy silić się na
> dokładną wartość. W programach DTP z powodu takiego właśnie "silenia się"
> nie można uzyskać naturalnego efektu. Natura tak nie działa :)

Widzisz - akurat musimy się silić. W przypadku różnego rodzaju druków masz
np. logotyp ze ściśle określonymi barwami. I ewentualnie dodatkowe efekty
typu lakier błyszczący. Symulacja ma dać efekt: dana próbka farby w danym
oświetleniu z danym efektem dodatkowym daje wrażenie takie.

Stąd np. konfiguracja stanowisk pracy DTPowców tak, by:
- oświetlenie dawało światło o określonych parametrach (temperatura,
jasność)
- monitor kalibrowany był do tych samych parametrów
- eliminacja wpływu czynników zewnętrznych (np. malowanie ścian na kolor
neutralnej szarości, a nie np. pomarańczowy; eliminacja wpływu oświetlenia
zewnętrznego - czytaj światła słonecznego)

Dowolności _nie ma_. Ja wiem, że wrażenie barwy zależy od: obserwatora,
źródła światła i właściwości samego obiektu. Ten sam obiekt oświetlony innym
źródłem (światło słoneczne vs. lampa sodowa) da inne wrażenie barwy. Ale
przy DTP (choć w sumie bardziej przy obróbce kolorystycznej, która jest
częścią procesu przygotowania materiału do publikacji) chodzi o to, by - o
ile to tylko możliwe - wiernie symulować efekt końcowy dla danych,
założonych warunków. Stąd opracowane i obliczone iluminanty standardowe czy
metody konwersji barw. :)

(ciach…)

[ Starzec i pijany są po dwakroć jak dzieci.                      (Platon) ]