Re: W czym Windows 8 jest lepszy?

Autor: Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol_at_grush.one.pl>
Data: Sat, 24 Nov 2012 11:18:00 +0100

W dniu 13.11.2012 19:36, R.e.m.e.K pisze:

> Serwer dlna, torrent, defragmentator dysku pracujacy w tle, antywirus

DLNA -- proste sekwencyjne odczytywanie zbiorów, poza skraj-
nymi przypadkami typy filmy HD nie będzie generował dużego
ruchu, no i cudownie się optymalizuje tego typu dostęp, więc
przez większość czasu będą krótkie sekwencyjne odczyty z noś-
nika a dane będą szły z RAM.

Torrent -- mało kto ma tak wydajne łącze, żeby wygenerować
więcej niż 5 MiB/s ruchu na dysku...

Defragmentator -- nie uruchamia siÄ™ defragmentatora w czasie
pracy!

Antywirus -- ustawia siÄ™ sam na niski priorytet po pierwsze
zazwyczaj, po drugie pełne skanowanie dysku nie powinno być
uruchamiane w czasie pracy, po trzecie antywirusy bardzo
mocno spowalniajÄ… system i jest to fakt znany powszechnie
(między innymi dlatego nie używam antywirusów).

> Niemniej i tak chodzilo mi o to programowanie przez usera, 99% userow i tak
> nie bedzie programowac, bo mimo tego, ze komputer z definicji to urzadzenie

A szkoda.

> do programowania to role juz dawno zostaly podzielone, sa programisci i sa
> uzytkownicy. I to sie nie zmieni.

Zmieni się. Już się zmienia. Zanikają użytkownicy komputerów,
przenosząc się na "smartfony" i "tablety". Owszem, tam też
jest taki podział na programistów i użytkowników, ale już
niestety niejako wymuszony. Natomiast w przypadku zwykłych
komputerów osobistych wydaje mi się, że będzie znów rósł od-
setek pasjonatów i specjalistów, którzy są w stanie progra-
mować przynajmniej w jakichś językach skryptowych.

> programuje i tez co nieco wiem. Moim srodowiskiem pracy jest kompilator
> Delphi. Kiedys produkowal exeki wielkosci kilkudziesieciu KiB. Teraz pusta

Delphi to nie pełnoprawny kompilator wysokiej jakości, tylko
środowisko RAD do szybkiego tworzenia byle jakich programów.
Konkuruje raczej z Visual Basic 6 i pochodnymi czy C++ Buil-
derem, który też generował krowiaste aplikacje.

> aplikacja konsolowa ma 900KiB, pusta aplikacja z GUI ma 2,1MiB. I co im

Sprawdź ustawienia linkera, bo może masz w tym pliku statycz-
ne biblioteki standardowe albo jakieÅ› informacje o debugowa-
nia jeszcze ;)

Poza tym najnowsze wersje "Delphi" (bo to się chyba znów Tur-
bo Pascal nazywa...) tworzą aplikacje .NET i (poza zależnością
od .NET Framework) tworzą znów dość małe pliki .exe, bo z ko-
dem pośrednim, a nie pełnym kodem maszynowym.

> zrobisz? Do tego jesli pisze sie aplikacje korzystajace z bibliotek
> dodatkowych, a ponadto te aplikacje maja po kilkaset okien to robi sie,
> delikatnie mowiac, sporo stuffu do zapisania w exe.

Nie zgodzę się. Popatrz na przykład na Visual Studio i roz-
miar plików .exe generowanych od VS 6.0 aż po 2010/2012.
Wcale się nie zwiększył, a być może nawet przeciwnie. Da się?
Da się. Tylko trzeba zrobić dobre narzędzie (inna sprawa, że
nowsze wersje VS sÄ… same w sobie coraz wolniejsze i coraz
bardziej udziwnione, przez co cały czas używam 2008).

> ktore pietnujesz, tez gdzies byc musza i sa: w zasobach. Zobacz ile zajmuja
> zasoby w systemowym calc.exe w Win7, polowe wielkosci pliku. Itd.

I czy to się przekłada jakkolwiek na jakość programu?

W przypadku kalkulatora najważniejsze, by się uruchamiał
natychmiast i działał szybko. To, jak kolorowe ma przy-
ciski i jak bardzo przypomina prawdziwy kalkulator nie ma
żadnego znaczenia :)

Dalej nie widzę, skąd 150 procesów. Chyba, że któryś z używa-
nych przez Ciebie programów dzieli się na kilka pod-procesów,
co pod Windows rzadko jest sensowne.