Re: Jak naprawić miniatury w W7?

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Sun, 28 Oct 2012 19:04:43 +0100

Użytkownik "Marek" <precz_at_spamowi.com> napisał w wiadomości

> Dokładnie tak napisałem w wątku otwierającym dyskusję :-) To samo

To mi umknęło, bo znowu duże czyszczenie i ciut nadgorliwie :)

> założyłem. Nawet jeśli się tak dzieje, to nie byłoby problemu gdyby dało
> się to naprawić poprzez zastosowanie narzędzia "oczyszczanie dysku". Można
> w nim wyczyścić cache miniatur (podobno). Obserwuję, że pliki thumbnaili
> sÄ…
> usuwane lecz kompletnie nie zmienia to sytuacji. I to mnie bardziej
> zastanawia. Tak jakby system odbudowywał bazę z tego co ma w RAM zaniast z
> graficznych plików na dysku.

Moje myśl krążyły bardziej wokół tego, ze jeśli istnieje potrzebny nam plik,
ale maca go (otwarcie, zapis, etc) coś innego, bądź nna instancja czy watek
danego programu, to to, czego my aktualnie używamy, dostępu pozmawione jest
"z automatu". Nie mając dostępu do obrabianego pliku (nie można otworzyć,
albo otwartego nadpisać, bo coś innego go trzyma) możemy spodziewać się
kopotów wszelakich. W ogóle, w Szklarence sporo jest jeszcze baboli, do dziś
nie wyprostowanych, mimo dwucyfrowej ilości lat...

> Co to takiego ADS? Jaka jest lokalizacja pliku? Spróbuję i ten wariant
> przetrenować.

Alternate Data Stream - Alternatywny Strumień Danych - właściwość systemu
plików NTFS, To jest pliczek (zresztą w NTFS wszystko jest plikiem),
doklejony do pliku podstawowego (pewne wirusy z czasów DOSa do dziś płaczą,
że wówczas NTFS nie był tak powszechny, jak dziś), zewnętrznie w postaci
nazwy z dwukropkiem, np. plik podstawowy browserwww.exe, jako np.
superprzeglÄ…darka stronek, a browserwww.exe:config zawiera konfiuracjÄ™
przeglądarki. Z dawna znanym programem, potrafiącym otwierać i zapisywać
ADS, jest... systemowy Notatnik, potrafi to też WinRAR (ale taki WordPad już
głupieje...) Np. w pliku mojedane.txt można zapisać coś niewinnego, a jak
podasz nazwę pliku mojedane.txt:tajemnica.txt, to ktoś, kto nie wie, że coś
dokleiłeś do pliku podstawowego, nie znajdzie doklejki. Zauważyłeś zapewne,
że mając plik lokalny cośtam.exe, jak go uruchamiasz, po prostu odpala.
Tenże samiuśki plik ściągnięty z netu i odpalony nawet 100 lat po
rozłączeniu się i przeniesieniu do innego katalogu (co sugeruje wędrowanie
ADS-a za plikiem macierzystym, OIDP, nie działa to przy kopiowaniu),
zaalarmuje się, że ten plik jest zechlany z netu i może być niebezpieczny,
czy chcesz uruchomić, ten tego... Za ten stan jest odpowiedzialny właśnie
doklejony do pliku ADS, już nie pamiętam, co tam i pod jaką nazwą jest
wpisane, jest w archiwum, wystarczy wykastrować nasz plik z doklejonego
ADSa, aby przestało pyszczyć o niebezpieczeństwie. Można także do
wykastrowanego dokleić ten ADS z tą zawartością, z powrotem, wtedy znów
zacznie pyskować. W prosty sposób do ADS-a się nie dostaniesz, acz istnieją
programy, które to umożliwiają, także np. "steganografię" plikową - gdzie
chowa siÄ™ swoje tajne pliki nie w paczkach, truecryptach, lecz ADSach
właśnie.
Obecności ADS nie wylistujesz w żaden sposób poleceniem DIR, ale możesz
stwierdzić np. programem Streams.exe
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897440.aspx, czy innymi
dedykowanymi programami, zdaje mi się, że do Total Commandera jest wtyczka,
dzięki której można macać po strumieniach.
ADSy nie funkcjonujÄ… w systemie FAT
ZTCW, strumieniować można też od katalogów, nie pamiętam jestak, czy sam
katalog może być strumieniem, czy jeśli, to czy plik-rodzic musi też być
katalogiem, czy można dokleić katalog jako strumień do pliku. Tak głęboko
jeszcze nie badałem, więc nie chcę kłamać. Nie pamiętam (skleroza nie boli)
:), czy i jak wyglÄ…da sprawa atrybutowania strumieni (ACL, tradycyjne
atrybuty A,R,S,H.). Ale raczej tak. Znanym strumieniem (i to któregoś z
kolei rzędu) jest np. plik kroniki, obecny w każdej Windzie.