Re: soft do powiekszania partycji (systemowej)

Autor: Anerys <spam.nie.jest_at_spoko.pl>
Data: Tue, 11 Sep 2012 18:11:41 +0200

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac_at_go2.pl> napisał w wiadomości

> Ostatnio mieszałem zdrowo w swoich partycjach za pomocą GParted z Hiren's
> Boot Disk 15.1 z dysku CD na którym ten gparted startuje z linuksa live.
> Było przesuwanie, skracanie, wydłużanie, zakładanie... I wszystko
> skończyło
> się dobrze.
> Jak wydłużałem to wpierw przygotowywałem wolne miejsce. Uwaga -
> przesuwanie
> w prawo leci piorunem, w lewo zwłaszcza jak masz masę danych, cholernie

Jeśli to NTFS - nie ma przemieszczania danych, kolejne bloki dochodzą jak w
szeregu, tak samo $MFT, dokleja się kolejne "klastry" i w razie konieczności
jest rozszerzana jak plik, bo i nim jest. Przy FAT może sie i tu zdarzyć, a
wtedy kilka godzin wyjęte z życia - FAT może dostać taki rozmiar, że podział
jednostek alokacji wystąpi w miejscu połowy dotychczasowych, a wtedy całość
materiału idzie o te 2 kilo w którąś ze stron.

> wolno. Typowo 2-3 godz na partycję 100GB. Dobrze jest wykonywać jedną
> operację na raz.

Wspominany przeze mnie Partition Wizard i w lewo b. często robi całość w
kilka minut, a nawet niekiedy poniżej jednej, to jest tryb, który wpradzie
zostawia mniej miejsca do "improwizacji", ale bywa pierońsko szybki. Można
wyłaczyć i ostateczne parametry dostrajać ręcznie.
GParted używam, acz po pewnych doświadczeniach nie do końca mu ufam. On
podobnie, jak PWizard ma możność odhaczenia bezpiecznej opcji automatycznego
ograniczania obszaru działania i ręcznego dostrojenia (przy czym ręczne w PW
nie jest niebezpieczne, jak w GP) chyba nawet o pojedyncze sektory, ale
skorzystanie z tego to niemal pewne problemy "post factum". Szybkość
działania w normalnym trybie podobna. W PW robienie kilku operacji z rzędu
nie jest tak ryzykowne, jak w GP, choć jest mniej wygodne.
Oczywiście, ogromnym plusem GP jest open source :))