Re: GRX295, Windows 7 x64 i notoryczne restarty sterownika

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Mon, 3 Sep 2012 19:11:13 +0200

Dnia Mon, 3 Sep 2012 17:56:25 +0200, Anerys napisał(a):

> Sprawdziłbym - czy chipset/procesor karty ma należyte chłodzenie (bardziej,
> niż czy na wiatraku jest kurz - czasem fabryczna pasta twardnieje, kruszy
> się, takie tam, na szybko można rozmieszać zaschniętą pastę z odrobiną
> oleju, lepiej, albo spirytusu, gorzej, bo spiryt średnio się miesza z
> fabryczną pastą). Przy zły styku radiatora z rdzeniem ten może nagrzać się
> tak szybko, że urządzenie może nie dać rady skończyć inicjalizacji.

Rozebrałem, wyczyściłem, przesmarowałem na świeżo srebrną pastą.

> Czy pamięć karty nie uszkodziła się, np. Video Memory Stress Test, czy
> jakimÅ› innym w miarÄ™ dobrym.

Burn test z FurMarka przechodzi bez problemu… :-| Video Memory Stress Test -
Errors found: 0 (http://s6.ifotos.pl/img/Video-Mem_xhpsess.png)

> Czy złącza się nie popsuły (może wystąpić nagle) i trzeba przeczyścić
> (syfieją - tlenki - nawet te normalnie odkurzane), lub poprawić (bo np. w
> końcu po milionach mikroruchów - tupie się w podłogę, budynek rezonuje od
> ruchu ulicznego, głośna muzyka, także od sąsiadów)

RAM z płyty wyciągnięty, odmuchany, złącza przetarte spirytusem, moduły
wstawione z powrotem.
Karty rozszerzeń (poza grafiką jeszcze jest X-Fi i kontroler RAID) - tak
samo.

> Czy kondziołki na karcie nie wybujały (znaczy się, czy kondensatory nie
> spuchły, obejrzyj też płytę główną, to ona może problemować)

Na płycie wszystkie wydają się być w porządku

> Czy zasilacz daje dobre napięcie, a przede wszystkim - stabilne, nawet jeśli
> mieści się "w granicach prawa" i się waha, system moze dziczeć.
> Przy okazji - niektóre karty są dodatkowo zasilane - wtyczki na karcie,
> siedzą dobrze, dają napięcie? (odchyłki napięć - 5 i 12V po +- 5%, 3.3
> +-3%)

Czym sprawdzić? HWiNFO się nada? Bo to, że wtyczki siedzą jak trzeba, to
posprawdzałem już piętnaście razy.

> Tyle na razie, Piotr dobrze sugeruje, że pl.comp.pecet lepiej pomoże - ja
> też widzę tu problem sprzętowy.

Grzebałem dalej (bo mnie to męczy). BIOS z podbitymi napięciami (z 1,05V do
1,07V) - nie pomaga. Obniżone taktowania - również przez flashowany BIOS -
nie pomagają (jakichś drastycznych zmian to nie było, ale jednak były).
Wyłączenie Aero w Windows 7 powoduje, że z aplikacji typowo desktopowych
można korzystać już bez problemów. Ba - nawet z takich, które potrafią z GPU
korzystać - przykładowo Photoshop sobie śmiga i nic mu się nie dzieje. :(

> Uszkodzenie może byc takie, że tester może nic nie pokazać (miałem 10x
> memtestem naokoło (sprawdź nim RAM przy okazji),

Trzepane w nocy z czwartku na piÄ…tek - czysto oficjalnie. :-/

> nic nie pokazał, a kość była padnięta), lub wywalać od razu z restartem,
> bądź zwisem. Miałem też dysk, który testowany na wszelkie możliwe sposoby
> wykazywał, że jest sprawny, a system mi się losowo rozpieprzał w drobny
> mak. (dysk też sprawdź - nośnik) Uszkodzenie ujawniło się po ponad roku
> dociekania... I to zupełnie przypadkiem (po archiwizacji dane nie chciały
> się odtworzyć - przekłąmanie przy najprawdopodobniej zapisie powodowało
> ich bezużyteczność), wtedy ukierunkowałem badania i trafiłem. Dysk
> poszedł do gazu.

Pod kątem płyty, procesora i pamięci też dodatkowe testy zrobiłem. Orthos
Stress Prime 2004 czy OCCT łaziły ponad pół godziny przy podkręconym CPU i
też się specjalnie tym nie wzruszył komp. Temperatura na CPU nie
przekroczyła 75°C, chipset jako maksymalną podał 64°C (wg HWiNFO x64). GPU
test z OCCT też nie powodował, żeby się sterownik karty wypieprzał. Co do
ciężkiej cholery?!

[ Gdy mężczyźnie jest źle - szuka żony. Gdy mężczyźnie jest dobrze - żona  ]
[ szuka jego.                   (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]