Re: SSD - jaki windows?

Autor: Latet <latet_at_latet.pl>
Data: Thu 03 Nov 2011 - 19:59:03 MET

> Dysk HDD pada :(
> Wiec przy obecnych cenach HDD skusilem sie na cos nowego, 60GB SSD.

Słusznie, witaj w klubie ;)

> I teraz co zainstalowac? Walczyc z XP i dopasowywac go do SSD?

Nie chcę wchodzić w dyskusję o tym, który system lepszy (sam używam ich obu i
oba lubię i cenię). Natomiast na SSD zainstalowałem XP (właściwie nie
instalwoałem, tylko przeniosłem z HDD).

> Problem juz zaczyna sie na etapie tworzenia partycji (align nie dziala w
> diskpart - jakis zamiennik?)

Ale to nie jest żaden problem! Wystarczy założyć partycję jakimkolwiek
narzędziem, które umie to zrobić dobrze. Np. starym ale jarym BootIT NG, którego
i tak możesz użyć do przeniesienia swojego obecnego XP na nowy dysk. Trzeba
tylko odpowiedni ptaszek włączyć w opcjach BootIT NG i partycja będzie właściwie
położona.

> Potem trzeba recznie wylaczac rozne rzeczy (ze niby optymalizowac pod SSD).

Demonizowany problem, a w istocie to też jest pikuś! Programik SSD Tweaker zrobi
to wszystko za jednym zamachem. Z tym, że zrobi to, co mu zorbić każesz (ma z 10
checkboxów). Ja osobiście odznaczyłem wszystkie z wyjątkiem dwóch: Disable Large
System Cache oraz NTFS 8.3 Name Creation. Resztę się wyłącza. Zerknij na
screena: http://xyz.avx.pl/screenshots/ssdtweaker.jpg - ja to zrobiłem tak,
być może da się lepiej.

> Ale XP jest fajne, bo system z wszystkimi proggsami co potrzebuje zajmuje 15GB
> wiec na tej 60-tce zostalby "luz" na przyszlosc.

Luz na SSD jest KONIECZNY, aby dysk pracował długo i szczęśliwie.

> No i z drugiej strony jest Win7. Obsluga SSD jak potrzeba - wykrywa, obsluguje
> TRIM (cokolwiek mi to da), samo wylacza uslugi nieoptymalne dla SSD. Jest
> "kompatybilne z SSD".

Wyłącza te usługi, jeśli system jest instalowany od zera na SSD. Nie wyłącza ich
sam, gdy system jest przenoszony. Poza tym pod W7 też warto odpalić SSD Tweaker
i sprawdzić czy wszystko jest ustawione jak trzeba (+ wyłączyć nieco więcej niż
sam system).

> Czyli na bank ponad polowe dysku zajmie mi system i programy...

Na moim dysku 60GB system (XP) i programy zajęły 40GB. Pozsotało 20GB i jest to
całkiem wystarczająca ilość wolnego miejsca, potrzebna dla utrzymania przez
chipset dysku jego "dobrostanu" (gospodarowanie wolnym miejscem, itd...).

> Ktoś może doświadczony może wypunktowac plusy i minusy XP vs 7 na SSD?

Jedyny prawdziwy plus to Trim pod W7. Ale bez TRIM spokojnie da się żyć i
pracować normalnie - zwłaszcza jeśli jest sporo wolnego miejsca na dysku, a w
Twoim przypadku będzie go mega dużo, skoro Twój XP zajmuje tylko śmieszne 4GB :)

latet