Re: [ot] dwa sygna³y ze SMART, "Reallocation Event Count" + temperatura

Autor: Araneus Diadematus <warchlak_at_chlewik.pl>
Data: Tue 30 Aug 2011 - 03:57:55 MET DST

U¿ytkownik "1634Racine" <1634@Racine.pl> napisa³ w wiadomo¶ci
news:j3c753$2ls$1@inews.gazeta.pl...
> Araneus Diadematus in news:4e59695a$1@news.home.net.pl
> [.............]
>

> co pewnie jest srednia prawda, bo victoria (jako jedyna z kilku softow,
> ale

Pewnie jaki¶ ma³y babol, albo sam dysk dostarcza niewiadomoco i programy
g³upiej±.

> ¿e w swoim ¿ywocie laptop mial taki epizod, ¿e go nie wylaczano tak dlugo?
> bo przeciez nie teraz (regularnie wylaczany)?

Nie tak... to jest sumaryczny czas pracy dysku, co przeliczyæ mo¿na
(zgrubnie, nie oblicza³em tego) na 2.5 roku pracy.
Sam laptop z tym dyskiem, z pewno¶ci± pracowa³ d³u¿ej, z przerwami.

> ilo¶ci godzin (lub minut, sekund, w zale¿no¶ci od producenta)
> przepracowanych przez dysk.
>
> - "ilosc godzin w stanie zasilania..." hmm... No wlasnie, poniewaz od
> trzech
> ponad lat jest standardowo w³/wy³, to zdaje sie, ¿e moze to dotyczyc
> przeszlosci.
>
> Ja s±dzê, ¿e to jednak 19042 SEKUND od ostatniego w³±czenia. Nic nie
> szkodzi, ¿e Power On _Hours_ , moze zbierac w sekundach [milisekundy
> odpadaja]. Wowczas to okolo 5 h. Juz blizsze rzeczywistosci.

Najprostszy test - zdj±æ SMART ponownie po 2-3 minutach, zobaczyæ, ile
pójdzie w górê. Je¶li znacznie, to znaczy, ¿e zlicza sekundy (mia³em taki
dysk, progamy wariowa³y my¶l±c, ¿e przepracowa³ d³u¿ej, ni¿ trwa nasza
era...), je¶li o ilo¶æ minut, to znaczy, ¿e liczy minuty (tu ju¿ programy
nie wariowa³y, ale dawa³y na ¿ó³to, ze dysk chodzi bardzo d³ugo), wreszcie,
najczê¶ciej spotynake - je¶li nie zmieni siê, lub zmieni o jeden, to liczy
godziny. NA PEWNO NIE JEST to czas od ostatniego w³±czenia, dysk nie ma
zegara realtime. (nic mi nie wiadomo, poza tym, taki dysk, jak
przypuszczasz, by³by istnym kuriozum)

> no ma swoje lata, ma.
> ale stukniecia nie slychac.

Nie musi byæ, to zale¿y od urz±dzenia, nawet dwa takie same (co do podtypu
nawet) mo¿e byæ inaczej s³ychaæ.

> tutaj victoria glupieje; jednak.

51 miliardów sekund temu, to telefonów i elektryczno¶ci jeszcze nie by³o :),
to rok +-377 ne :)

> stary dobry compaq armada.

Ja Presario V4005CL... Widaæ, niespecjalnie uleg³e te maszynki, moja chyba
nawet mia³a kontakt z kocimi sikami, bo jecha³a, jak j± odkupi³em... :)
Dzielnie siê trzyma, bateriê tylko now± trzeba i naprawiæ lewy g³o¶nik. Dysk
natomiast by³ w katastrofalnym stanie, ale posiedzia³em, bardzo d³ugo, bo
mnóstwo trzeba by³o zdzia³aæ - i dysk chodzi, mogê spokojnie szukaæ nowego.
SMART... ten¿e wyczerpa³ swoj± pulê po 2 dniach... (o ile nie szybciej, nie
pamiêtam), a robota trwa³a przy nim prawie kwarta³. Dyski be, kompy cacy :)

> na obrone jest tutaj tylko to, ¿e to raczej nie jest parametr krytyczny;
> co-by-przez-to-nie-rozumiec...

Naj¶mieszniejsze, jak warto¶æ ta zmienia sie z kolejnymi w³±czeniami, in
plus, ale te¿ in minus, oscyluj±c wokó³ pewnej ¶redniej.

> idealna cisza.

Czyli na szczê¶cie, mo¿esz spaæ spokojnie. Je¶li "pending sectors" = 0, to
¶pij spokojnie.

BTW. Co do warto¶ci krytyczna/niekrytyczna - ró¿ne ¼ród³a potrafi±
sprzecznie zeznawaæ, a co gorsza, dawaæ obja¶nienie przeciwne do
rzeczywistego (w stylu "ilo¶æ b³êdów odczytu - im wiêcej, tym lepiej" -
takiej mentalno¶ci s± niektóre obja¶nienia), Ja sie chyba kiedy¶ porz±dnie
zabiorê za te opisy, posprawdzam dok³adnie, przeszperam net i oczyszczon±
informacjê gdzie¶ zamieszczê.

--
127.0.0.1   www.facebook.com
127.0.0.1   www.twitter.com