Re: Przeniesienie partycji systemowej z hdd na ssd

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Mon 29 Aug 2011 - 23:13:13 MET DST

Dnia Mon, 29 Aug 2011 11:02:24 +0200, Latet napisał(a):

> Czy do badania tej wydajności nadają się benchmarki typu HDTune? Mi się wydaje,
> że nie, bo one przecież skanują "lecą" po sektorach, na niższym poziomie, tak
> samo bez względu na podział na partycje i ich ułożenie. Zgadza się?

Przy odczycie tak. Natomiast przy zapisie ważna jest też wielkość
pojedynczego zapisywanego bloku danych.

> Wartość bloku logicznego wyrażoną w jakich jednostkach (bajty? KB?)
> Czy blok logiczny to to samo co klaster?

Jeżeli to jest zwykły dysk, a nie RAID czy też SSD, to można przyjąć
takie uproszczenie.

> Np. w tym konkretnym przypadku - klaster ma 4096 bajtów:
>
> C:\Documents and Settings\x>wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name,
> BlockSize Index Name StartingOffset
> 512 0 Dysk #1, partycja #0 32256
> 512 1 Dysk #1, partycja #1 52427934720
> 512 0 Dysk #0, partycja #0 32256
> 512 1 Dysk #0, partycja #1 52427934720
> 512 2 Dysk #0, partycja #2 723520304640
>
> a 32256 nie dzieli się przez 4096 (ale dzieli się przez 512).

Te partycje zostały źle założone.

> Ale czytałem, że powinna być podzielność przez 8 (tylko nie było wyjaśnione
> dlaczego).

Pewnie dlatego, iż 8 sektorów to jest dokładnie 4096 bajty.

> No i nadal nie rozumiem - czy w przypadku SSD jest to ten sam problem, co w
> przypadku nowych HDD z sektorami 4KB?

W przypadku SSD istnieje nieco inny problem: otóż elektronika w tych
dyskach nie potrafi zapisywać małych bloków. Rzucam przykład: przy
odczycie danych z dysku SSD można zaadresować i odczytać pojedynczy blok
o wielkości powiedzmy 4 kB; natomiast chcąc taki blok 4 kB zapisać,
elektronika musi najpierw wczytać do podręcznego cache zawierający go
znacznie większy blok pamięci dyskowej (dajmy na to, 128 kB),
zmodyfikować jego fragmencik, a następnie wyzerować na dysku stary
"duży" blok i zapisać w jego miejsce nowy, zmodyfikowany. Zajmuje to
oczywiście znacznie więcej czasu niż czas spędzony na odczycie. Dlatego
partycje na takim dysku powinny być wyrównywane do wielokrotności
"dużych" logicznych bloków, a nie tych "małych".

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/