Re: Błąd systemu plików

Autor: Araneus Diadematus <warchlak_at_chlewik.pl>
Data: Tue 23 Aug 2011 - 17:20:30 MET DST

Użytkownik "Robert Winkler" <noone@nowhere.org> napisał w wiadomości
news:j2r5m1$rlb$1@inews.gazeta.pl...
> Witaj,
> Błąd systemu plików raportowany przez Ghosta może być fałszywym alarmem.
> Z każdą kolejną wersją systemu NTFS zmienia się,
> możliwe że twój Ghost nie rozpoznał nowych danych i to własnie zgłosił
> jako błąd.

Kilka lat temu, bawiłem się NT4, NTFS, tworzenie bardzo dużej ilości
katalogów, tak, że MFT zajęła mi w końcu ponad 2.7 GB. CHKDSK wykonywany
zarówno na czynnym systemie, jak i off-line, nie wykazywał żadnych usterek.
Z pomocą Partition Magic (uprzedzając "dlaczego PM" - znam BHP użycia tego
programu) chciałem przekonwertować dysk na FAT32 (nie ukrywam, że po to, aby
obkurczyć MFT, 2.7 GB na 8.4 GB dysk to ciut dużo. Przy sprawdzaniu woluminu
PM meldował mi jakiś dziwny błąd i nie umiał go zafiksować. Pomęczyłem się z
tym, aż powoli, sącząc z wiadomości via Google, doszedłem, że może być
zwalony któryś wpis w MFT, nie wykrywany przez CHKDSK, a stawiający PM na
sztywno (i w sumie lepiej, że tak, niżby odwrotnie, miało coś się skaszanić,
bo nie wykryło rzeczywistego uszkodzenia). Wymyśliłem dość prostą i okazuje
się, skuteczną metodę - sporządziłem skrypcik tworzący masowo olbrzymią
ilość katalogów (potrzeba było c.a. 2.7 miliona(!)), z boku śledziłem, czy
ilość wolnego miejsca na dysku nie zmienia się (co oznaczało by istnienie
jeszcze wolnych wpisów w MFT), czy zaczęła się obkurczac, co oznaczało by,
że wolne miejsce w MFT skończyło się i tablica zaczyna się rozszerzać, ergo,
niewiadomy, zwalony wpis zostanie nadpisany prawidłową "kopią", dzięki czemu
PM powinien przestać się buntować. No i - pomogło, tym razem PM, po długich
bojach z MFT, dał radę wykonać konwersję, przez co odzyskałem parę giga
miejsca, kolejna konwersja, z powrotem na NTFS (tak, wiem co się wiąże z
konwersją) była w zasadzie formalnością.

Może więc w Twoim przypadku występuje podobny problem, ktorego CHKDSK nie
wykrywa, a Ghostowi coś się jednak nie podoba z powodu jakiegoś błędu we
wpisie i staje okoniem...?

--
127.0.0.1   www.facebook.com
127.0.0.1   www.twitter.com