Re: XP - zmienić literę dysku na C

Autor: Araneus Diadematus <warchlak_at_chlewik.pl>
Data: Tue 02 Nov 2010 - 23:07:42 MET

Użytkownik "terentij s" <terentyushka@gmail.com> napisał w wiadomości
news:5cca3ead-50b7-4bd0-b04a-dd9485378a3a@l32g2000yqc.googlegroups.com...
Jak w XP zmienić literę dysku systemowego? Problem w tym, że jak
instalowałem to nie była pierwsza partycja i system po zainstalowaniu
przypisał tej partycji na której siedzi literkę E. Jak teraz ją
zmienić na C?
(Czasem niektóre programy i instalatory głupieją jak literka systemu
nie jest C.)
Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc.

======

HKLM\SYSTEM\MountedDevices
Taki prosty klucz. W zasadzie jego usunięcie nie powinno przysporzyć
problemów, po prostu pogubią się literki i do tego każde nowo
przyłączane urządzenie (nowy HDD, napęd CD, pendrive, etc) wymusi
ponowne przyznanie ewentualnej literki, system dostanie C:
Drugi sposób, to znaleźć wartość "\DosDevices\E:" i zmienić jej nazwę na
"\DosDevices\C:" (bez cudzysłowów oczywiście). Nie mam jak sprawdzić,
czy zadziała.
Po zmianach restart.

W obu przypadkach zapewnij sobie możliwość przywrócenia klucza na
miejsce. Niektóre programy w Windows są "zafiksowane" nie na nazwę
woluminu, lecz na literkę napędu, zmiana w takiej sytuacji może (nie
musi!) spowodować niemożność ich uruchomienia. Zmieniałem dwa razy
literkę dysku systemowego i poszło, ale to w NT4 było, a zmianę można
zrobić spod menedżera dysku, który nie blokuje jej jak XP.
W najgorszym razie może zdarzyć się niemożność uruchomienia systemu,
pamiętaj o tym. Nie sprawdzałem tego w XP, nie miałem sytuacji
wymagającej zmiany literki jakiegoś napędu na C:
Jeśli nie czujesz się pewnie, lub masz programy, które mogą się
zbuntować po zabraniu im literki E:, to możesz dodać niewielką partycję,
jej przypisać literkę C: i już programy mają gdzie instalować się.

Mam system do rozwałki, więc poćwiczyłem trochę, myślałem, że pomoże
dodanie do powyższego klucza, wartości jak w drugim sposobie, oraz
przekopiowaniu do niej parametrów z oryginału. Po restarcie dodatek
znika z listy. Pierwszy sposób jednak ma szanse zadziałać.
Pamiętaj o ryzyku. Jeśli instalka systemu jest świeża, ryzyko jest małe.
Jeśli poinstalowałeś to i owo, to bezpieczniej będzie wygospodarować
małą partycję i dać jej C:
Ale, jest jeszcze jeden, jeszcze prostszy sposób i chyba
najbezpieczniejszy:
Tworzysz w systemie plików jakiś katalog. Dowolny, np, po prostu, C.
Następnie z wiersza poleceń piszesz
subst c: e:\c
, enter - i już! Wrzucasz w autostart, lub może w podklucz "Run" w
Rejestrze i masz C: za każdym razem :)
Wrzucenie w klucz wydaje mi się pewniejsze, oto gdzie:
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run,
tworzysz wartość ciągu (REG_SZ) o dowolnej nazwie,ona ma znaczenie tylko
dla ciebie, systemowi jest obojętna. Nadajesz jej wartość
subst c: e:\c
zatwierdzasz, po restarcie masz już dysk C, o takiej samej pojemności,
jak "oryginał".
Możemy pójść kawałek dalej, jeśli zmodyfikujemy wywołanie tego polecenia
do postaci
subst c: e:\
to pod C: będziesz mieć dostępną całą partycję :) Bo w katalogu tworzysz
jakby osobny, nowy dysk. O ile nie grożą jakieś konflikty między
programami takie, że dwa różne zechcą coś zapisać w to samo miejsce -
można podwiązać pod nową literkę katalog główny, Jeśli jest ryzyko
konfliktów, to wtedy można dysk C: powiązać z osobnym katalogiem.
Skasowanie/przeniesienie/zmiana nazwy katalogu powiązanego będzie
skutkować (komunikatem o braku napędu, przywrócenie jego zawartości
automatycznie przywróci powiązany dysk.

--
((o))
((+))