Re: czy taki win xp jest legalny ?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 06 Oct 2010 - 21:14:37 MET DST

Dnia Wed, 06 Oct 2010 20:17:36 +0200, Mariusz Kruk napisał(a):

> epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
>
> Heh. Masz rację. Z pięć razy czytałem i przeoczyłem cały ten fragment
> (może dlatego, że spodziewałem się go gdzieś bliżej końca, jak - mam
> wrażenie - było przy starszych windows). Co nie zmienia faktu, że w
> świetle przytaczanego tu przeze mnie Art.51 to jest nieskuteczne.

IMO mylisz się. W Ustawie o prawie autorskim postanowienia dotyczące
*programów komputerowych* zawarte zostały w odrębnym Rozdziale 7. Art.
74 ust. 1 tejże ustawy zezwala na zastosowanie odmiennych zasad
rozpowszechniania programów komputerowych względem utworów literackich,
a tym samym wyłącza je w całości spod Art. 51:

"Art. 74
1. Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, *o
ile* przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej."

A przepisy, owszem, stanowią inaczej. Albowiem kwestię rozpowszechniania
programów reguluje tutaj ust. 4 pkt. 3:

"4. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem
przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
[...]
3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego
lub jego kopii."

Innymi słowy, nikt Ci oczywiście nie zabroni sprzedaży *nośnika* z
programem - w końcu taki zadrukowany kawałek plastiku też ma swoją
wartość ;-) - ale przyszły nabywca będzie miał prawo wykorzystać go
jedynie np. w charakterze podstawki pod kawę. Natomiast użytkowanie
umieszczonej na zakupionym nośniku kopii programu będzie naruszało prawa
autorskie jego właściciela, gdyż będzie niezgodne z licencją określającą
warunki użytkowania. A tym samym, będzie nielegalne.

W świetle powyższego nie można wystawiać na aukcję nośnika z Windows XP
tytułując ją "MS Windows Prof. OEM, oprogramowanie oryginalne i legalne
do komercyjnego użytku", bo przedmiotem aukcji będzie nie
oprogramowanie, a płytka CD. I coś mi się wydaje, że nieźle tam robią
ludzi w bambuko - za kawałek bezużytecznego plastiku krzyknąć 90 zł...
no, no... ;-)

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/